Etikettövrigt
10/17/16, 11:25 AM

Morgonsamling på förskolan

På mina barns förskolor har man alltid haft morgonsamlingar. Nyligen pratade jag med någon vars förskola inte verkade ha samling på morgonen. Är det något som bara förekommer på vissa förskolor eller ska alla ha det?

Elsa
10/17/16, 1:12 PM

Det är väldigt olika, min chef vill till exempel att vi ska ha en samling  varje dag. Sen om det är på morgonen eller när det nu blir bryr hon sig inte om.

På min avdelning (småbarn, 1-2 år) har vi samling en kvart innan maten. Det vi gör då är att sjunga.

Vissa pratar om det här med att tvinga barnen att sitta i en samling, och att det kan vara en knepig situation och därför undviker man att ha samling. För det är ju inte alla barnen som vill avbryta sin lek för att sätta sig i en samling som man själv inte valt.

10/17/16, 5:10 PM

Det är olika, men de flesta har morgonsamlingar, skulle jag tro. Det är viktigt att samlingar inte finns enbart för samlingens skull. Många har det som rutin och många gånger  blir det väldigt mycket uppfostran och tillsägelser och inte så mycket lärande eller något barnen tycker är roligt. Det är alltid samma barn som "misslyckas" (i pedagogernas ögon) med att göra "rätt" i samlingssituationen. Så ska det inte vara.

I mitt arbetslag avskaffade vi samlingar under en tid eftersom vi märkte att det var många barn som inte var intresserade. Dessutom var barnen ofta upptagna med lek och då kändes det fel att avbryta bara för att samla dem för en samling. Vi började så småningom med spontana samlingar och bara för de barn som vill vara med. Det funkade mycket bättre.

10/17/16, 6:18 PM

Ett viktigt syfte med samlingen på min sons förskola är att gå igenom vad som kommer att hända under dagen. Hur kan barnen veta det utan samling eller något liknande? På samlingen lär de sig mycket om tid, veckodagar och planering också.

10/17/16, 8:16 PM

#3 Det kan de få veta vid frukostbordet, där de leker, när de samlas till en sagostund…. Barnen samlas alltid på ett eller annat sätt även utan pedagogernas hjälp och det finns hur många tillfällen som helst att berätta om dagen.

Sen tänker jag att det är olika från barngrupp till barngrupp. Vissa barn eller de flesta barn i en barngrupp kan behöva den hör rutinen. att samlas direkt på morgonen och att berätta vad som händer under dagen. Då får man ha samling. Men andra barn har inte samma behov, de kommer igång och leker direkt och samlingen blir bara ett störande moment.

Jag har gjort på många olika sätt under åren beroende på de barnen jag haft i barngruppen.

10/18/16, 11:02 AM

Har förskolan alltså frukost för alla barn varje dag?

Elsa
10/18/16, 12:57 PM

#5 Frukosten är kl 8 hos oss

10/20/16, 10:29 PM

Vi har en samling innan lunch men vi har barn som börjar efter lunch så alla barn kommer ändå inte vara med i samlingen.

Förskoleklass har annorlunda och där är just morgonsamlingarna vanligare i den form som du beskriver, med dagens datum, riva kalendern, dagens schema.

förskolan och förskoleklass är två helt olika former

10/21/16, 6:09 PM

Vi har inte heller någon morgonsamling i år för vår grupp behöver det inte. Vi läser saga innan maten och innan mellanmålet istället. För vår grupp skulle en samling stjälpa mer än hjälpa. Förra året däremot behövdes en kort samling varje dag kl.9.

10/24/16, 10:54 AM

#8: Du skriver att ni hade morgonsamling tidigare men att det inte behövs nu. Vad är det som har ändrats?

10/24/16, 11:07 AM

Barnen har ändrats. De klarar av att leka resn från början så vi låter dom leka så länge vi kan

10/24/16, 11:09 AM

Okej.

10/27/16, 8:14 PM

Vi äter frukost klockan 8 och eftersom vi är tre avdelningar som öppnar tillsammans 6:15-7:30 så kommer vi in på avdelningen 7:30 och då måste en pedagog förbereda frukost och dyka medan den andra pedagogen tar emot barn som kommer i hallen. Vi ar ingen möjlighet att ha en samling just då och vi har dessutom endast 3-5 barn som leker i lugn och ro halvtimmen innan vi ska äta.

10/28/16, 11:32 AM

Klockan 9 har alla barn kommit på min sons förskola. Då börjar samlingen som avslutas med fruktstund. Eftersom min son är beroende av att veta vad som kommer att hända under dagen och veckan är det jättebra. Personalen säger att det hjälper de andra barnen också att få veta hur schemat ser ut varje morgon. Det blir lite lugnare.

10/29/16, 10:01 AM

#13 Vi har många som kommer 9:00, men inte alla. Flera föräldrar jobbar skift och de barnen äter lunchen hemma när föräldrarna jobbar eftermiddagsskift.

9:00 går en pedagog ut och möter upp de barn som anländer. De äter sedan frukten utomhus. Barn som kom tidigt får i ugn och ro avsluta den pågående leken inomhus. Man städar upp, byter blöjor och äter frukten inne och går sedan ut till de andra.

gemensamma samlingen blir därför 11:00 när vi går in och de sista som kommer före lunch (vid 10 och 11) kan då hinna vara med. Då är vi flest.

Rutinerna görs om ofta. I bland flera gånger under samma år och det beror på att vi i vårt yrke måste vara flexibla. Dels utefter barngruppens åldrar, storlek, behov men också utefter föräldrarnas arbetstider.

11/1/16, 1:41 PM

Hos oss tror jag att det är ytterst få barn kvar längre än till 17.