Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1791 ggr
Loris M
2016-10-17 17:28

Borde förskollärare och barnskötare ha olika....

…. arbetsuppgifter?

Så som det är nu, finns det knappast någon skillnad mellan barnskötare (som har gymnasial utbildning) och förskollärare (som har en 3,5 år lång universitets utbildning) när det gäller arbetsuppgifter. Alla gör i princip samma saker, även om det är förskollärarna som har det pedagogiska ansvaret. 

Vad tycker du? Borde förskollärare och barnskötare ha olika arbetsuppgifter? Berätta gärna hur du tänker!

Annons:
Em_
2016-10-17 17:55
#1

Är det någon skillnad i lön mellan barnskötare och förskollärare? I så fall blir det ju lite bortkastade pengar (för skattebetalarna) om en pedagog ska stå och byta blöjor. Blöjbyten och så vidare är så klart också en viktiga uppgifter, men jag tycker att vidare utbildning ska belönas och resurser ska användas effektivt.


Loris M
2016-10-18 18:50
#2

#1 Ja, det är skillnad men inte så stor skillnad som det borde vara med tanke på de olika utbildningarna som de båda har. 

Jag tryckte på osäker eftersom det är precis så jag känner. Förskolans arbetslag är rätt så unikt. Att man jobbar så nära varandra och har samma uppdrag (i stort). Att dela upp uppgifterna rakt av tror jag inte skulle fungera så bra. Jag tänker på förskolans uppdrag att ge och bidra till barnens omsorg, lärande och utveckling. Det är svårt att låta någon byta blöjor och någon annan "undervisa". Vi ska se och ta hand om hela barnet. Inte bara delar av det.

Samtidigt, det är inte rätt heller att låtsas som att det är ingen skillnad. Så klart det är skillnad. Men båda yrkeskategorier behövs med deras specifika kompetenser.

Jag hade en kollega som var/är barnskötare och hade jobbat då i många år på förskolan när jag började som nyutbildad förskollärare. Jag hade aldrig varit i förskolan tidigare så för mig var det här helt nytt. Vi fungerade alldeles utmärkt ihop och kompletterade varandra och jag tror att det till stor del berodde på att vi respekterade varandras yrke och kompetenser. Vi var inte heller rädda för att prata om skillnader. Hon kunde fråga mig när hon gjorde någon aktivitet med barnen: "Blev det rätt nu? Vad skulle dina forskare säga om det här?". 😃

Hon hade inte samma utbildning som jag men hon hade väldigt lång erfarenhet och var den mest pedagogiska jag träffat. Hon gjorde ett så fantastiskt jobb och jag hjälpte henne att förstå varför det var så bra och rätt. Jag å andra sidan lärde mig väldigt mycket av henne. Jag hade min utbildning men den räckte inte alla gånger när jag inte hade någon erfarenhet. Då kunde jag rådfråga henne och titta på hur hon gör. Var för sig hade vi brister båda två, men tillsammans gjorde vi ett utomordentligt jobb. Jag antar att jag hade tur.

Loris M
2016-10-18 18:52
#3

Glömde skriva, sen är det så klart så att förskollärare har det pedagogiska ansvaret vilket står klart och tydligt i Förskolans läroplan. Men vad det betyder och hur det tolkas är upp till varje förskola/arbetslag.

StillaSinnet
2016-10-20 22:16
#4

Ja, de ska ha olika uppgifter, till viss del. Förskolläraren är som du beskriver, den som har det pedagogiska ansvaret. Det innebär att den ansvarar tex för vad barnskötarna skriver i sina dokumentationer. Eftersom förskollärare har dels sin gymnasieutbildning och dessutom en legitimation efter examen på högskola/universitet på 7 terminer så har förskolläraren en större akademisk kunskap. Så är det bara. De ska kunna sig bättre i tex dokument, kvalitetsrapporter, utvecklingsplaner osv. De ska vara drivande i arbetslaget och om arbetslaget inte når utveckling i uppsatta målarbeten så är det förskolläraren som måste ta upp detta, lyfta problemet, vara samtalsledare osv. 

Barnskötare har avslutad och godkänd gymnasieutbildning där de har lärt sig mycket om barn, barns utveckling, barnkunskap osv. Idag finns inte den gamla barnskötarutbildningen kvar längre eftersom yrket skolas bort i vid nyanställningar i många kommuner.

Arbetslaget har många gemensamma uppgifter som tex att sköta barnen, byta blöjor, pedagogisk verksamhet, ingå i leken osv. Om arbetslaget har tex två barnskötare och en förskollärare kan det finnas behov av mer planeringstid till förskolläraren. 

I vår kommun har de flesta avdelningar enbart förskollärare och där delas det självklart lika på alla arbetsuppgifter. Det känns enkelt att arbeta så. jag har tidigare arbetat i ett arbetslag med en barnskötare och ständigt påpekade att det och det var inte henne uppgifter, Det fick vi allt sköta. Hon blev sur för att det blev en klyfta efter det att lärarlegitimationen infördes och underströk det ofta.

Finns det kommuner där ute som fastanställer outbildade Pedagoger  som barnskötare? Jag tänker på vikarier som kan ha gått vilken gymnasieutbildning som helst, säg ekonomi, vikarierat inom förskolan i flera år och visat sig vara riktigt duktig. Kan hen söka och få en fast barnskötartjänst?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-10-21 07:44
#5

#4 Hos oss kan de söka och få en tjänst (om det inte finns sökande förskollärare) men de kan inte få fast anställning. Bara visstid som förlängs.

Elsa
2016-10-21 13:01
#6

#4 och hos oss kan barnskötare få en fast tjänst. Förskollärare är ju prio ett men det är sådan brist på det här. Outbildade kan endast få en fast tjänst om de blir inlasade. På min förskola har vi tyvärr tre inlasade, alla tre är duktiga men det märks ju ändå att utbildning saknas.


Annons:
[Thiah]
2016-10-21 18:07
#7

Jag jobbar ju i Finland där gränserna mellan en barnskötare och en barnträdgårdslärare(som det heter här) är emellanåt himla tvära. Finns de btl som vägrar torka borden, bara har det pedagogiska, resten (skiten) ges åt oss andra. Så får det inte vara när man bara är 2-3 i ett team. Jag har jobbat med en nyexaminerad som presenterade sig som gruppen barnträdgårdslärare "Stina" och detta är MIN barnskötare Kattis… Det funkar inte i ett team anser jag.

StillaSinnet
2016-10-21 20:06
#8

#7 nej, absolut inte! Det låter ju som ni är deras assistenter, springschasar och passupper! Nej, så har inte vi! Att tex byta blöjor är ett fantastiskt tillfälle för pedagogik där man kan möta enbart ETT barn i lugn och ro. Sjunga lite, peka på bilderna vi har vid skötbordet, kanske räkna tår osv. Det är sällan vi har tid att vara ensamma med ETT barn så det är faktiskt ett pedagogiskt gyllene tillfälle. Att duka får barnen hjälpa till med. Även detta ett bra lärtillfälle med massor av matematik, minnesträning, ansvar osv. Ett barn och en pedagog dukar och bjuder sedan in övriga barn till lunchen. Att städa betyder sortera. sortering är matematik. Barnen städar ihop med oss men vi måste visa vägen. ALLIHOP! Sortera, sortera, sortera.  lego för sig, klossar för sig, bilar för sig, bollar för sig. Hemvråprylar (kök/mat) i sina backar, doktorssakerna i sin låda, dockkläder för sig. Rätt pussel i rätt ask. Påklädning är otroligt komplicerat och innebär mycket tålamod, ordning, koordination, förståelse för vad man börjar med. Knäppa blixtlås, ta på stövlar, vantar. Hela påklädningen ska kunna få ta tid. Pedagogerna är med och vägleder, påminner, stöttar när det halkar upp sig. Barnen lär sig att vänta på sin tur med hjälp. De som är klara får sitta och vänta tills alla är klara, och sedan går vi ut.

Hela dagarna är lärtillfällen. Det gäller att se det och vara med där det händer; nära barnen!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: