Annons:
Etiketterpedagogiska-dilemmansvåra-samtal
Läst 2182 ggr
StillaSinnet
2016-10-21 20:40

Könsstympning

Jag har precis varit på en gripande föreläsning om kvinnlig  könsstymping och där påpekade de att inga är så duktiga som vi inom förskolan att kunna se om något ser konstigt ut när vi byter blöjor. vi har sett så otroligt många små blöjbarn. Och vi är skyldiga att lyfta frågor om könsstympning med föräldrar som ev har den kulturen. Det är förbjudet i Sverige. Det är även förbjudet att föra barnen ur landet och utföra könsstympning utomlands för att sedan åka tillbaka till Sverige igen.

Jag vet inte om ni vet hur könsstympning går till? 

kortfattat: könsstympning sker utan bedövning. De kvinnor flickan är som mest trygg med håller henne krampaktigt medan en äldre kvinna som åker runt och stympar flickor utför ritualen, traditionen. Antingen avlägsnas klitoris och inreblygdläppar, klitoris, inre och yttre bygdläppar eller enbart klitoris. Det skärs bort utan bedövning och sedan sys flickan igen så pass mycket att det blir svårt att kissa och menstruera. Koaglerna stockar sig i slidan och livmodernoch kan leda till inflammationer i underlivet. Fickorna lär sig att dricka minimalt så de slipper kissa. Resten av sitt liv.

4 flickor i minuten dygnet runt könsstympas runt om i världen.  Det är 240 flickor i timmen.

Ibland pickas flickor. Det innebär att man sticker hål på klitoris med en nål. Utan bedövning.

Vi Pedagoger är skyldiga att informera föräldrar att allt detta är förbjudet i Sverige.

Hur håller ni dessa samtal? Använder ni tolkar? Hur vet ni att de tolkar det ni säger? Det är nämligen inte säkert att de är bekväma nog med det. Tolkar är oftast män som inte är vana med att diskutera detta,

Tar ni upp det förebyggande eller enbart om ni upptäcker att "något fattas"? 

Tar ni barn till barnahus för undersökning?

Berätta! Jag måste få veta hur det går till.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Loris M
2016-10-21 20:52
#1

Det här är en känslig fråga (som så många andra) men jag tycker att det är jättebra och viktigt att ta upp det till diskussion. Det här är inget "jag vill inte trampa någon på tårna", utan ett fruktansvärt brott som pågår helt obemärkt. Jag har skrivit en artikel om det på Lika villkor så jag hoppas att alla ni som jobbar på förskolan/skolan läser den. Ni kan göra skillnad och ni kan rädda många flickor!!

Det här är ett brott som handlar om att kontrollera flickors sexualitet som i regel utförs utan bedövning och med ett rakblad. 🤢Och som skapar otroligt svåra båda psykiska och fysiska problem för dessa flickor.

Loris M
2016-10-21 20:56
#2

Som svar på din fråga Artlink, jag har ärligt talat varit ovetande om det här när jag jobbade på förskolan. Så jag hade aldrig några sådana samtal, tyvärr. Men i övrigt har jag alltid satsat på att ha en god relation speciellt med föräldrar som kommer från kulturer som vi upplever som främmande. Det vinner man mycket på.

Men som lärarutbildare har jag kämpat för att blivande förskollärare ska få kännedom om det här och bjudit in föreläsare.

Aleya
2016-10-21 21:02
#3

Vilket bra inlägg. Du ska ha eloge för att du tog upp detta viktiga ämne. Har i olika situationer sett kvinnor som är omskurna. Och det är inte bra eller trevligt. Och jag är förvånad om att dessa kvinnor inte har ont som få när dom får klitoris borttaget. För det är otroligt många nerver där. Jag länkar bilder till hur det kan se ut så det kan vara lättare att identifiera om man inte är van att se det. (Och tycker Sajtvärd en att det är olämpligt så får hon radera länkarna) http://1.bp.blogspot.com/-1NySK2BCO8E/VHlKuy6fsBI/AAAAAAAABLg/FQnQT19AkaE/s1600/S3.jpg https://lyneoyugi.files.wordpress.com/2014/03/fgm3.jpg Hoppas att detta med könsstympning blir bättre och att folk får mer information och börjar förstå hur illa det är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2016-10-21 21:14
#4

Länsstyrelsen arbetar på uppdrag av regeringen med att förebygga och sprida kunskap och många kvinnor som blivit utsatta jobbar för dem och föreläser. Har träffat en av dem och hört hennes berättelse och det är verkligen svårt att ens föreställa sig vad de går igenom. Vilken smärta och lidelse. 😕

StillaSinnet
2016-10-21 21:15
#5

#3 de har ont. Fruktansvärt ont…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2016-10-21 21:16
#6

#3 tack för bra länkar. Jag blir så förtvivlad… 😢

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2016-10-21 21:20
#7

#1 Superbra artikel! Den tar upp allt jag fick höra på föreläsningen som socialstyrelsen Östergötland höll i. Allt utom klipp. De kan klippas också, de stackars flickorna och de olika graderna av stympning sker från 0-17 år ungefär.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-10-21 21:23
#8

#7 Tack! Önskar att jag inte hade behövt skriva den. 😕Det här övergår verkligen mitt förstånd. Och att det är kvinnor som gör det mot andra kvinnor gör inte det hela mera begripligt.

Aleya
2016-10-21 21:24
#9

#5 Huvva kan förstå det. Ja jag tänkte att det är lika att visa hur det inte ska se ut. Så man vet vad man ser. För det kan vara svårt att se vissa gånger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MelodyX
2016-10-23 23:44
#10

Hur skulle ni göra om ni hittar könsstympade flickor? Jag tänker att det borde bli en polisanmälan och därefter ett LVU eftersom föräldrarna inte sett till sitt barns bästa? Jag tycker dock inte samhällsinformationen är så svar att se, jag jobbar ju inte inom förskolan men ger samhällsinformation regelbundet om svenska lagar och regler och min erfarenhet är att just männen faktiskti varken är svåra att diskutera med och dessutom inte bryr sig så mycket om dessa traditioner. Kvinnorna däremot kan bli väldigt bestörta och undra hur deras flickor ska få en man i framtiden. Tolkar har jag inget problem att använda alls, trots allt är det deras yrke och som tolk får du nog höra det mesta.

Elsa
2016-10-24 14:04
#11

Usch, såklart så vet man ju på ett sätt att det sker men man hoppas att man inte ska behöva se det. Nu har jag bara jobbat i 10 månader, men jag har sluppit se och behöva ha ett samtal med föräldrarna iallafall.  Men ska tänka mer på det nu hädanefter känner jag.


StillaSinnet
2016-10-27 20:09
#12

#10 är flickorna stympade innan de kom till Sverige kan vi inget gära, men är det gjort efter en utlandsvistelse kan och ska vi anmäla

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: