Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
StillaSinnet
2016-10-23 11:43

Maktspel om smörgås till maten

Handen på hjärtat: -Hur gör ni?

Vi fick en ny kollega i höst som vände upp-och-ned på vår invanda föreställning om att servera hårt bröd efter lunchen, om barnen hade ätit upp så klart.

-Ät upp så får du en macka sedan, var slagordet för att få dem att ta sista tuggan.

Nya kollegan ville att vi skulle servera hårt bröd TILL maten, hör och häpna! Galet ju, då kommer ju vissa att bara äta smörgås!

Men nej, det blir inte så. Naturligtvis kan de inte få äta macka på macka på macka. Det får de ju inte efter maten heller, förklarade kollegan och berättade att maktspelet försvinner om man gör så här. Alla som vill ha en macka kan ta det och då kommer magen och ämnesomsättningen igång, likt en aperitif, som retar igång suget av mer och barnen kommer att äta bättre av lunchen.

-Jag tror inte på det där, men jag är en ja-sägare så vi provar, sa jag, lite skeptiskt med armarna i kors.

Jag måste erkänna att det har blivit jättebra! Vissa barn väljer fortfarande att ta mackan efter maten men de som tidigare åt dåligt och satt ledsna kvar och inte fick någon macka eller bara en liten bit för de hade ätit så dåligt, de äter mer avslappnat och bjuder igen på något sätt. När vi släpper till den heliga mackan direkt så provar de mat de egentligen inte gillar. Win-win! Jag älskar att kliva utanför boxen och inse att det går hur bra som helst!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Aleya
2016-10-23 11:53

Jag trodde det var självklart att man fick bröd till maten. Så har det varit då jag var liten. Men kul att höra hur det ändrat sig. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2016-10-23 11:56

Jättebra gjort av den nya kollegan och jag är helt inne på samma spår som henne. Jag tycker inte att man ska använda mat som belöning eller straff. I värsta fall får man en konstig förhållning till mat vilket väldigt många idag faktiskt har.

Jättefint att du kunde kliva ut ur din bekvämlighetszon för att testa på något nytt. Ibland måste man våga lite!

2016-10-23 12:00

Jag vill gärna ha en macka till maten så varför ska inte barnen? Jag har aldrig förstått varför tjafset om knäckebröd än finns. Min chef har sagt att föräldrarna betalar för maten, där ingår knäckebröd. Vet sådana ställen där barnen inte för knäckebröd alls om de inte äter upp allt… :(

2016-10-23 19:01

Tyvärr är det fortfarande rätt så vanligt att barnen inte får smörgås förrän de ätit upp maten. Jag har aldrig kunnat förstå det. Mest för att jag aldrig haft sådana regler hemma för mina barn. När jag var nyutbildad vågade jag inte ifrågasätta mina mer erfarna kollegor men efter ett tag gjorde jag det. Det var inte lätt. Men, det är ofta en onödig maktkamp och bygger på vår felaktiga föreställning, "Om barnen får äta smörgås först så kommer de inte vilja ha maten. Då kommer de att äta sig mätta på smörgåsar". Det var så mina kollegor resonerade. Men så blev det inte. När vi  väl släppte kontrollen så var det inga problem att få de äta maten också.