Etikettarbetsmiljö
tlover
10/27/16, 5:37 PM

Efter lång kamp får förskolepersonalen kläder

Efter 5 års kämpande får förskolepersonalen arbetskläder betalda av arbetsgivaren

l'm back

10/27/16, 9:12 PM

Bra! Egentligen borde det vara självklart, för kläderna slits något otroligt mycket. Pedagogerna måste ha bra och varma kläder som håller och sådana är ofta dyra. Synd att det fortfarande finns så många kommuner som prioriterar bort arbetskläder.

tlover
10/28/16, 12:38 AM

#1 och håller vinterkläderna torrt är dom ännu dyrare. Jag erkänner att jag inte har hundra koll på vad Pedagoger gör men jag gissar att de är mer i snö än andra vuxna och då blir man lätt blöt

l'm back

10/28/16, 9:45 AM

#2 Ja, de blir ju blöta, smutsiga, leriga… sen är det också så att barnen drar i kläderna och kladdar och har sönder dem (tänker också på vanliga kläder man har inomhus). Man kan få färg, lim och annat som gör att kläderna måste bytas varje dag och tvättas ofta.

10/28/16, 11:36 AM

#3 och snor, mat, mjölk, kiss osv. .. Jag byter hel" outfit" varje dag och det ska sen tvättas . Sliter på kläderna.

2/10/17, 9:00 PM

Temat i tidningen Förskolan var arbetskläder. Fem artiklar handlar om det.

Carerik
2/20/17, 6:32 PM

Förskolan har alltid ansetts som " pedagogisk verksamhet" , man har struntat i den "fysiska" biten, därför är det väldigt olika mellan kommunernas inställning till detta, i vår kommun hörde jag att de pratades om att barnskötarna skulle få arb kläder eftersom de " tar hand om barnens omvårdnad" Förskolär skötte det pedagogiska. Nu blev det inte detta men att någon tar upp det här som en fråga att förhandla om är bara löjeväckande. Tänk att det alltid blir så mycket märkliga frågor på arbetsplatser som har kvinnliga anställda i majoritet. På manliga arb platser är arb kläder oftast en rättighet.