Etikettarbetsmiljö
Magi-cat
2016-10-29 14:16

"Förskolornas plastpanik"?

Överläkaren Agnes Wold går till storms mot förskolornas "plastpanik" som hon kallar det. Bakgrunden är att Karlstads kommun sanerat på förskolorna och rensat bort 40 kbm plastleksaker, liksom plasttallrikar och madrasser som är näst på tur. Allt till en kostnad av hundratals miljoner kronor.

Orsaken till saneringen är förstås att man vill minimera risken för att barnen exponeras för farliga ämnen.

"Bakgrunden till att rensa bort plasten är bland annat Selmastudien som genomfördes på Karlstads universitet där forskarna tittade på om exponering för hormonstörande ämnen tidigt i livet har betydelse för utveckling av kroniska sjukdomar senare. Prover på gravida kvinnor visade att spår av flera hormonstörande ämnen kunde hittas i urin eller blod hos kvinnorna."

Men Wold håller inte med om riskerna:

"I en intervju med NWT uttalar sig Wold:

– Lägg genast ner denna plasthysteri! Det ska inte läggas en enda krona till på det. Och inte en enda förälder till ska skrämmas upp. Bornehag och Naturskyddsföreningen kan ingenting om det här. Fruktansvärt."

Vad säger ni? "Plasthysteri"…eller "giftfri förskola"?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2016-10-29 14:55

Jag kan väl tycka att summan är väldigt hög. Kanske man mera gradvis skulle kunnat ta bort gamla, giftiga saker?