Etikettföräldrasamverkan
10/30/16, 7:56 AM

"Ett ständigt gnäll från föräldrarna"

Vad säger ni? Är dagens föräldrar för "gnälliga" trots att de har det så bra? (om vi jämför med andra länder)

"Sveriges föräldrar har flest förmåner i världen. En generös föräldraledighet och i stort sett gratis förskola. Men det tycks aldrig räcka. Det är ett ständigt gnäll. Och nu Stockholms förslag att barn till föräldralediga ska få plats på förskola på heltid. /…/

I Stockholm har "reformen" att barn till föräldralediga ska få gå heltid på förskolan lanserats av finansborgarrådet Karin Wanngård (S). Jag funderar på vad Gail och Cathy i New York skulle tycka om det. Ni får vara hemma i ett år med lön när ni fått barn, sen får ni förskola från tidig morgon till kväll för en mycket låg summa, och nu ska ni alltså kunna få båda samtidigt? Förskolan i sig har ett egenvärde. Därför är det bra att alla barn i Sverige har rätt till minst 15 timmars barnomsorg även när de fått syskon och en förälder är hemma. I Stockholm har detta frivilligt från stadens sida höjts till 30 timmar i veckan. Från 9 till 15 kan även barn till barnlediga föräldrar gå i förskola.

Det är så generöst att jag inte kan fatta varför någon vill utöka denna förmån ytterligare. I ett läge där den sociala barnavården för de mest utsatta är i djup kris, och resurser behövs på annat håll."

11/1/16, 6:40 AM

Jag kan nog hålla med henne. Ibland tycker jag att föräldrarna i Sverige klagar ganska mycket. Jag fick själv ta del av en helt annan familjepolitik när jag flyttade till Finland, en som är generös men inte på långa vägar som den i Sverige.