Etikettövrigt
11/1/16, 2:09 PM

Fruktstund

Flera har skrivit att deras barn har frukoststund på dagis. Har ni nått sådant? Varför? Vad för sorts frukt? När? Vi äter frukost och blir det frukt eller grönsaker kvar efter det så kan vi lämna det framme men vi har ingen specifik stund. Blev nyfiken därför frågan.

Niklas
11/1/16, 2:23 PM

Efter samlingen på morgonen har de fruktstund. Det brukar vara äppelbitar, banan eller liknande. Likaså på senare delen av eftermiddagen för de barn som är kvar vid halv fem.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

soundtrack
11/1/16, 2:42 PM

På dotterns förskola har dom fruktstund runt 9:30. Då samlas dom i ring på golvet, sjunger lite sånger och äter sen frukt. När jag var med på inskolningen fick dom äpple, päron och banan (oftast fanns alla 3 varianterna och så fick barnen välja vad dom ville ha, frukterna delades i halvor eller fjärdedelar så dom kunde få flera sorter om dom ville).  Dom serverar frukost mellan 7 och 7:30 och lunchen äts kl 11:30 så det behövs väl lite energipåfyllnad däremellan.

På hennes förra förskola hade dom också frukstund vid ungefär samma tid på dagen, men jag var inte med på den inskolningen så kan inte detaljerna lika bra där ;)

11/1/16, 3:02 PM

#2 oj frukost redan kl.7. Då förstår jag att påfyllning kan behövas

11/1/16, 3:13 PM

Jag tror att det är vanligt, oftast i samband med samlingen. De flesta (tror jag) har samling och fruktstund någon gång vid kl. 9-9.30 när de flesta barnen kommit till förskolan.

Vi brukade ha det vid nio när vi hade samling. Ibland kändes det som att vi samlade barnen i samling bara för att de ska få frukt. Så vi slutade med det och istället valde att skära upp frukten i bitar och gå runt och bjuda barnen där de var. Då behövde de inte heller avbryta leken för den korta stunden.

soundtrack
11/1/16, 4:55 PM

#3 ja, det kanske är tidigt, vad vet jag. Har inte erfarenhet av nått annat :P dom serverade frukost vid den tiden på förra förskolan också.

11/1/16, 6:08 PM

#3 #5 Det beror säkert på hur tidigt barnen kommer. Vi har ätit frukost oftast kl. 7.30 men det har varierat. Under en period hade vi flera barn som kom redan kl. 6 och då blir det för länge att vänta till halv åtta. Så vi hade flexibel frukost mellan 7 och 8, där "6-barnen" åt redan kl. 7 och de andra 7.30.