Etikettforskning
11/2/16, 8:20 AM

Forskning om spädbarns kulturskapande

Det här var rolig forskning! En forskare vid Linköpings universitet kommer att titta på hur spädbarn själva skapar sin kultur med hjälp av det de erbjuds och det som föräldrarna har i hemmet. Det verkar som att hon är precis i början av sitt avhandlingsarbete och söker barn och föräldrar som vill delta i studien.  Kanske någon här som är intresserad? 🙂

"Vad är poängen med avhandlingen?

– Jag vill undersöka vardagslivet för spädbarn. De möter många kulturella föremål, utifrån föräldrarnas definition av vad som är bra för dem. Vi lär ju barnen hur de ska använda sig av vissa kulturella föremål, som till exempel böcker för att stimulera läsutvecklingen eller leksaker som är bra för motoriken. Men när barnen får de här grejerna, vad gör de då med dem? Och vad händer i samspelet mellan barn och vuxen när barnen använder dem på ett annat sätt? Kan vi vuxna tänka annorlunda då? Kan de här små barnen på så vis eventuellt förändra meningen med ett kulturellt föremål?"

Magi-cat
11/4/16, 9:09 AM

Det var en riktigt intressant forskning måste jag säga! 👍 Att vända på perspektivet och se hur bebisar skapar kultur och använder kulturföremål - det ska bli spännande att följa den här forskningen!

"Men här vill jag bredda perspektivet och titta på inte bara sådant som vuxna introducerar utan också vad bäbisarna faktiskt är intresserade av, vad de tycker är kul och vad som drar till sig deras intresse."

Mycket intressant!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen