Etiketterskolaförskoleklass
11/6/16, 7:11 PM

Föräldrar fuskar för att få rätt skola

Det handlar alltså om sexåringar som ska börja i förskoleklass och få sin första skolplaceringen. Det verkar inte handla om några enstaka fall utan om en ny trend, vilket nu gör att Uddevalla kommun ställer frågan till bl.a. Utbildningsdepartementet om det finns behov av att ändra lagstiftningen.

"Föräldrar folkbokför sig på falsk adress för att få en bättre skolplacering för sina barn. Nu skriver Uddevalla kommun till regeringen för att få stopp på problemet. Det var tidigare i år som tjänstemän på Uddevalla kommun reagerade på sju fall där minst en förälder i familjen bytte folkbokföringsadress, kort innan det att skolvalsprocessen skulle dra igång.

– Vi har också hört föräldrar prata öppet och tipsa varandra, ”Ändrar du din folkbokföring så kommer du till rätt skola”, säger Lise-Lotte Bengtsson, administrativ chef på barn- och utbildningsförvaltningen i Uddevalla kommun. I två av fallen har de även sett att adressen gått tillbaka till "den gamla" efter det att barnet har fått sin plats.

/…/

I brev riktade till utbildningsdepartementet, Sveriges kommuner och landsting och Skatteverket ställer Uddevalla kommun frågan om det kan finnas behov av att ändra lagstiftningen för att komma till rätta med problemet. Något som de vill ha svar på är om det är förenligt med skollagstiftningen att upphäva en placering om den är gjord på felaktiga grunder. Risken som Lise-Lotte Bengtsson ser är att det riskerar att drabba det enskilda barnet i för stor utsträckning."

Niklas
11/7/16, 7:53 AM

Jag trodde man ändå kunde välja skola för sina barn.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
11/7/16, 8:37 AM

Trodde jag också. 🤔

"Ja, du har rätt att välja förskola till ditt barn. I de flesta kommuner finns olika kommunala och fristående förskolor att välja mellan. På kommunens hemsida ska det finnas kontaktuppgifter till alla förskolor, både kommunala och fristående. Fristående förskolor kan hantera antagningen själva eller ihop med kommunen. Kontakta förskolan för att få reda på hur du ansöker om plats."

"Det fria skolvalet gör att alla elever och föräldrar har rätt att söka till de skolor de vill, både fristående och kommunala skolor. Hur du ansöker kan variera mellan skolor och kommuner. Tidpunkten när valet av skola ska göras kan också variera. Kontakta skolan eller kommunen för att få veta hur och när valet av skola ska göras."

Från skolvalet.nu

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

11/7/16, 9:10 AM

#1 #2

Ja, det får de. Men om det finns många barn som söker till samma skola (en del skolor är populära), då har de barn som bor i upptagningsområdet förtur.

Magi-cat
11/7/16, 9:20 AM

#3 Aha, ok!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
11/7/16, 11:33 AM

Okej, då fattar jag också. Tack!

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?