Etikettspecialpedagogik
11/7/16, 7:17 PM

När det blir dags att söka stöd för barn i behov

Jag vet att jag sagt det många gånger, men gör det igen - ta hjälp av SPSM när ni stöter på hinder och när ni behöver råd när det gäller barn i behov av särskilt stöd. Det är en gratis resurs som många glömmer bort och väntar alldeles för länge innan de söker stöd och hjälp.

Här kommer en artikel om Ludwig som har dyspraxi och hans Pedagoger som sökte stöd hos SPSM efter att de prövat det mesta utan framgång:

"Ludwig var 1,5 år när han började på Ceresgatans förskola i Göteborg. Men personalen upptäckte tidigt att han inte var intresserad av att prata. De fick ingen respons när de försökte kommunicera med honom.

– Han var tyst och hade inget joller, så vi rådde hans föräldrar att ta kontakt med en logoped, berättar förskolläraren Nancy Königson.

Hon försökte träna Ludwig med hjälp av tecken, men det gav inget resultat. Ludwig hade starkt nedsatt syn och svårt med fingerfärdigheten. En utredning visade att han har dyspraxi. Det har inget med intelligensen att göra, utan när en funktionsnedsättning mellan hjärnans koppling till musklerna i munnen, som innebär att man får svårigheter med talet. Det kan även påverka finmotoriken."

älvornas dal
11/27/16, 8:01 PM

Jag har jobbat från och till på förskolan men kände inte till SPSM. Visste inte att man kunde söka stöd där. Det verkar vara gratis.