Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 935 ggr
Loris M
11/13/16, 8:09 AM

Dagisfröken? Så du jobbar med att byta blöjor?

Många Pedagoger möts av fördomar om deras yrke. Har du varit med om det? 

Tidningen KIT har pratat med några förskollärare och de har berättat att både vänner och bekanta kan fälla nedsättande och fördomsfulla kommentarer som de här:

"Det måste vara kul att bar leka hela dagarna"

"Så du är med barn hela dagarna och sedan åker du hem till dit eget barn? Herregud!"

"Så du jobbar med att byta blöjor?"

"Jaha är du förskollärare? Jag trodde att du var en riktig lärare."

"Jaha så då leker du med barn hela dagarna. Fan vad soft!"

https://kit.se/2016/04/11/42184/dagisfroken-du-jobbar-med-att-byta-blojor/

Annons:
Loris M
11/13/16, 8:20 AM
#1

Jag har gjort det i alla fall och fått höra flera av kommentar ovan. Kommer ihåg när jag efter att ha läst i 3 år (utbildningen var 3 år lång när jag läste) på universitet och var så stolt när jag tagit examen. En i vänkretsen kommenterade: "Jaha vad roligt! Det är väl bra, men jag hoppas att du inte tänker jobba med det hela livet. Passa barn, det kan man göra ändå. Inte behöver man läsa på universitet för det." Och så blev det med den stoltheten och glädjen när man blir tillplattad direkt. 

En annan sa: "Egentligen så kan jag också jobba på förskolan om jag vill. Hos oss behöver man inte någon utbildning. vem som helst kan jobba. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba bland alla skrikiga barn hela dagarna. Fattar inte att du orkar."

älvornas dal
11/27/16, 8:05 PM
#2

Det är tråkigt att många fortfarande tror att det handlar om barnpassning. Nu är inte jag utbildad men det händer ofta att jag får höra från vänner att bekanta att de inte fattar att jag orkar jobba med barn. En del nästan föraktar barn. :(

Upp till toppen
Annons: