Etikettföräldrasamverkan
2016-11-19 17:30

Lämning och hämtning

Vad har ni för rutiner/system när det gäller lämning/hämtning? Brukar ni möta upp barnen/föräldrar i hallen eller får de komma in på avdelningen och lämna barnen? Vet föräldrarna om att ni har just de rutinerna?

Motivera gärna!

Elsa
2016-11-27 11:47

Vi försöker att vara i ett annat rum på morgonen, så vi inte är i rummet där hallen är. Min förskola är en gammal skola, så det ser inte ut som den typiska förskolan.. men vi försöker att vara i ett annat rum så att föräldrarna ska komma in och lämna. Tyvärr blir det oftast att många föräldrar står kvar vid grinden och väntar på att vi ska komma och ta emot deras barn (jobbar på småbarn).

Vi ber föräldrarna komma in jätteofta, både för att få se hur vi har det och för deras barns skull. Annars blir ju just hallen en känslig sak.. vi brukar även ha öppet ut till hallen, beroende på vilka barn vi har just då :)

Vid hämtning är det samma sak, föräldrarna står vid grinden och vill inte komma in, lite vårat fel är det nog också då jag har märkt att oftast blir det såhär, man ser föräldern och pratar med denne.. så ropar man på barnet att nu är föräldern här.

Tror det beror lite på det stressade samhället idag, föräldrar har inte tid att komma in och stanna fem minuter.. förutom de som kanske är arbetslösa/föräldralediga, men då har man inte tid att prata med dom eftersom då är det mellanmål.. dilemma!

Anonymos
2016-12-01 12:48

Vad gäller hämtning brukar jag oftast se till att byta några ord med föräldern, om hur dagen har gått, om barnet sovit/ätit osv.. Föräldrarna brukar komma in på avdelningen och hämta barnet, vilket jag tycker är bra, då det känns som föräldern verkligen tar sig tid för barnet. 🙂

När det gäller lämning kan det ibland hända att vi får ta emot barnet och klä av det pga att föräldrarna är stressade och så…

/Anonymos

2016-12-04 10:56

Föräldrarna lämnar sina barn hos oss. Vi är noga med att kunna säga hej till varje förälder på morgonen och absolut varje eftermiddag. Inga barn släpps hem utan att vi varit ansikte mot ansikte med en annan vuxen.