Etikettarbetsmiljö
2016-11-26 11:23

"Sluta ljug om att barnen har det bra!"

Ingen rolig bild av dagens förskola hon målar upp, men tyvärr mycket stämmer. Om det är tre Pedagoger som jobbar på en avdelning, så är det inte många timmar under dagen som de är alla tre med barnen. Något som sällan diskuteras eller görs föräldrarna uppmärksamma på.

"Pedagoger tvingas ibland ljuga för föräldrarna när de frågar om det varit en bra dag för deras barn. De är nämligen fostrade att inte ge föräldrar dåligt samvete för att deras barn kan vistas upp till 50 tim/vecka på förskolan. Japp, du läste rätt. Det är många barn i dag som har en ”arbetstid” mellan 7 och 17 måndag–fredag. Deras arbetstid är utan några raster, utan något vilrum, med hög ljudnivå och med dagliga konflikter. De kan vistas med personal som går på knäna och med vikarier som inte vet vad barnen heter. De kan trängas i små och torftiga arbetsmiljöer med kompisar som har olika diagnoser utan extra resurser! Tyvärr kan listan göras mycket längre.

Värst av allt är att få verkar känna till den brutala sanningen att tre Pedagoger på en avdelning är man endast under 1–2,5 tim/dag. Japp, du läste rätt igen. När tre personal ska täcka ett arbetspass från 6.00–18.00 plus att man ska ta ut sina raster, då ser verkligheten ut så här. Ett huvudskyddsombud i verkstadsindustrin hade stängt en sådan arbetsplats för länge sedan då säkerheten inte går att garantera. Men inte i förskolans värld."

Aleya
2016-11-26 11:31

Men fy 17. Det låter ju inte alls bra. Jag blir ledsen då jag läser detta. Dels för pedagogerna som får stressa ihjäl sig och sen för barnen som får ha Pedagoger som just håller på att stressa ihjäl sig. Det är lustigt att när det kommer till vård och skola ja då ska arbetsmiljön vara så förbannat dålig att man tror att man gått tillbaka till 1800-talet. Vad beror detta på? Att personalen brinner så för sitt arbete att dom inte vill klaga? Eller är det bara för att det är så många kvinnor inom dessa kategorier att man känner att man kan köra lite hur man vill med dom? Det är fördjävligt. Ursäkta svordomar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

2016-11-26 11:45

Kvinnodominerat yrke = sämre arbetsvillkor och miljö 😕

Aleya
2016-11-26 12:16

#2 ja det var tyvärr det jag tänkte direkt. Tråkigt nog

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

älvornas dal
2016-11-27 19:57

😕Tråkigt.

Swadika
2016-11-28 17:16

Har själv varit med om lögnen på en förskola jag vikarierade på. Detta barn hade gråtit mer eller mindre hela dagen(barnet hade precis blivit inskolad) och en liten stund innan mamma skulle komma och hämta så satte en av pedagogerna på musik och började dansa med barnet så att barnet skulle vara glad när mamma kom. Sa sen att allt gått bra hela dagen.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

2016-11-28 18:32

#5 Så konstigt! Undra hur pedagogen tänkte. När vi haft barn som gråtit så mycket och varit otröstliga (i början) har vi helt enkelt ringt till föräldrar och berättat och gett de möjlighet att hämta barnet.

Swadika
2016-11-28 19:21

#6 Ja verkligen, vi gör så också på det stället jag är nu på. Hade det varit idag hade jag nog frågat pedagogen varför de gjorde så men det här var första förskolan jag var vikarie på.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

2016-11-28 20:31

#7 Jag förstår det. Det är inte lika lätt att börja ifrågasätta när man är ny. Jag har nog också tyvärr blundat i början när jag var så osäker och inte visste riktigt vad som vad rätt/lämpligt/okej.

Agafia
2016-12-19 21:47

Kallas det inte " barnmisshandel " ?