Annons:
Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
Läst 1272 ggr
tlover
2016-12-02 09:49

barnet sa inte amen på förskolan - fick sitta kvar

Ett barn på en kristen förskola i Umeå fick inte lämna bordet efter mellanmål eftersom barnet som är 3 år inte ville säga amen.

Det uppmärksammades då en förälder vid 16 tiden kom förbi och barnet fortfarande satt ensam vid mellanmålsbordet.

Detta är väl inte lagligt även om förskolan ska vara kristen?

Jag förstår om det är kristna låtar, kristna sagor osv och att barnen ber om dom vill. Men det är väl inte lagligt att tvinga nån att be i Sverige?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/3-aring-sa-inte-amen-fick-inte-lamna-bordet

l'm back

Annons:
VildaVittra
2016-12-02 09:51
#1

🤦‍♂️

Det där är sånt som barnen sedan minns. Jag fick sitta kvar för att jag inte ville äta rotmos, som om det var så enormt svårt att låta mig slippa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-12-02 09:53
#2

#1 Ja det där blir ju snarare en anledning för att barnet inte ska bli kristen i vuxen ålder än motsatsen så även om det skulle vara lagligt så stjälper det på mer sätt än ett

l'm back

VildaVittra
2016-12-02 09:56
#3

#2 Precis. Jag avskydde rotmos även som vuxen sedan. Till och med doften av kokta morötter får det att vända sig i magen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2016-12-02 10:02
#4

Kanske inte alls var därför barnet fick sitta kvar, men det blev en bra rubrik

http://www.folkbladet.nu/1740191/vi-ar-nojda-med-forklaringen

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
2016-12-02 10:05
#5

#4 Fast det du länkar till stödjer ju faktiskt det? Det enda är att föreståndaren bett om ursäkt. Men skadan är ju redan skedd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2016-12-02 10:07
#6

Åh vad jag mår dåligt när jag läser sådana här saker. Det är just p.g.a. sådant som det inte borde finnas några kristna/religiösa förskolor/skolor (tycker jag). 

Så klart får det inte förekomma. En kristen förskola måste också följa skollagen och läroplanen och där står det tydligt att undervisningen ska vara icke-konfessionell. Men, det knepiga med religiösa förskolor är att de får ha konfessionell inriktning (eftersom de måste respektera att föräldrarna vill ge sina barn en utbildning som överensstämmer med deras övertygelser), men att undervisningen måste vara icke-konfessionell. 🤪

Personligen tycker jag att det är otroligt svårt (läs omöjligt) att kombinera. Hur kan en förskola ha en kristen inriktning utan att undervisa i kristendom?

Men även om vi bortser från den religiösa biten i exemplet ovan så är det fortfarande inte okej och är väldigt kränkande att tvinga barnet att sitta kvar.  Det är därför det anmäls till Skolinspektionen.

Annons:
Loris M
2016-12-02 10:10
#7

#4 Oavsett orsak, så är det väl inte okej att tvinga ett barn sitta kvar vid bordet så länge?

OlgaMaria
2016-12-02 10:44
#8

#5 "Enligt föreståndaren finns en rutin att be bordsbön, men däremot ska det vara ett missförstånd att barnen måste göra detsamma."

#7 Nej verkligen inte, och det verkar vara det som de ber om ursäkt för och säger att de gjort fel, sen varför flickan fick sitta kvar verkar ju inte framkomma riktigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
2016-12-02 11:02
#9

#8 Citatet stödjer just att barnet fick sitta kvar pga bönen, det enda det säger är att missförståndet ligger hos personalen som uppfattat det som att barnen måste be bordsbön.

Se detta från kommunen:

" De har förklarat och talat om att det inte är något som kommer upprepas."

Förskolan har alltså erkänt det inträffade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2016-12-02 12:33
#10

Men så vedervärdigt! 😮😢

Barnet ville inte följa rutinerna, säger man på förskolan, och fick sitta kvar. En 3-åring!!! Felet man erkänner tydligen att barnet fick sitta kvar "för länge". 

Ja, det kan man ju säga…Ren kränkning av barnet!😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2016-12-02 12:56
#11

#9 Nej jag kan inte tolka det som att missförståndet ligger hos personalen utan hos den anonyma anmälaren (en förälder). Det uppstod helt enkelt en konflikt och de lät barnet sitta kvar för länge

– Det här är en kristen förskola och vi ber bordsbön, men vi tvingar inga barn att göra något. Det är ett missförstånd, säger föreståndaren.

Första artikeln på folkbladet

http://www.folkbladet.nu/1738983/barnet-fick-inte-lamna-bordet-pa-forskolan

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
2016-12-02 13:03
#12

#11 Men du, hon säger att de inte tvingar barn bara för att sedan erkänna att det skett genom att säga att det inte ska upprepas. Hur får du det till att de inte tvingat barnet till bön?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2016-12-02 13:07
#13

#11 Vari ligger missförståndet? De erkänner ju att de gjorde fel och att det var en "konflikt" med barnet - 3 år! - och ett det fick sitta kvar "för länge". 

Barnet satt kvar vid bordet medan de andra barnen var ute och lekte! Så visst tvingade de.

Oavsett allt annat är det ju en bestraffning och det hade då jag hoppats försvunnit från modern skola för länge, länge sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-12-02 13:08
#14

Böner och sådant borde inte ingå öht!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2016-12-02 13:36
#15

#12 Jag ser det som att det blir en förvirring mellan anklagelsen och händelsen som de ber om ursäkt över, att det är två olika saker och att det är ett missförstånd att konflikten handlade om att barnet skulle säga amen. En typ av förvirring som uppstår hela tiden i såna här typer av artiklar.

Det gick ju också väldigt fort för kommunen att bli lugn över situationen. 

Jag bara tycker det låter totalt osannolikt att den situationen skulle ha uppstått av en sådan anledning. Om det endast var det skulle nog barnet ha sagt "amen" rätt fort för att få komma ifrån bordet dessutom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
2016-12-02 13:59
#16

#15 Tycker du det vore ok om barnen behövde säga "amen"?
(Jag undrar, eftersom du spekulerar om vad barnet, 3 år, ev skulle gjort.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2016-12-02 14:15
#17

#15 Nej, sådant ska ju vara helt frivilligt. Det jag tänker är att i en barngrupp med små barn måste det väl vara flera stycken varje dag som inte säger amen. Små barn är inte så fokuserade eller medgörliga alltid. Så jag tänker att om de har en rutin med att be bordsbön så borde det vara helt normalt att alla inte säger amen varje gång. Tycker alltså det verkar orimligt att de skulle göra en sån stor grej av att någon inte sa amen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Loris M
2016-12-02 15:46
#18

#11 

Men de säger ju själva att de ber bordsbön, är det verkligen helt orimligt att anta att de förväntar sig och även uppmuntrar barnen att säga amen? Är det inte så man avslutar bönen? Är det orimligt att tro att någon av pedagogerna blev irriterad på barnet som kanske hade bråttom från bordet och sa: "Nu sitter du här tills du lär dig att tacka för maten och säga amen!" . 

Men om vi struntar i det här med amen eller orsaker så kan det här jämföras med en kommunal förskola där Pedagoger tycker att barnen ska tacka för maten innan de går från bordet, eller också att de måste äta upp maten. Det har säkert hänt att något barn får sitta kvar vid bordet för att det inte orkat äta upp maten. Är det okej?

Du verkar mest orolig över kristna förskolors rykten och försvarar pedagogernas agerande, men för mig handlar det inte enbart om orsaken (det kan vara vad som helst egentligen) utan det är minst lika fel att barnet fick sitta kvar. Det är en kränkning, oavsett orsak.

OlgaMaria
2016-12-02 18:20
#19

#11 Jag har ju inte någonstans försvarat deras agerande, däremot verkar det som att anklagelsen kanske är felriktad, och det blir faktiskt trist när det gäller att det är en kristen förskola för folk reagerar så starkt och isåfall är det ju bra om det är på rätt grund. 

Sen brukar man ju be bordsbön innan man äter, så har de då ägnat hela måltidsstunden samt lång tid efter för att älta att barnet inte sa amen? Om det trots allt skulle vara så, hur kan man inte komma till en lösning förrän klockan blir 16? Skulle vara lite mer troligt om det handlade om att barnet inte ville tacka för maten efteråt, eller inte ville äta något. Vi får också tänka på att det kanske finns detaljer som inte kan utlämnas av respekt för barnet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
2016-12-02 18:34
#20

#19 "av respekt för barnet"? Vad skulle då det vara som skulle förmildra det som hände? Barnet var alltså bara 3 år!

Någon respekt för barnet visade man INTE, hur som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
OlgaMaria
2016-12-02 18:38
#21

#20 Syftade inte på att det skulle vara något förmildrande, utan att situationen kanske skulle bli mindre förvirrande för oss som läser om den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: