Annons:
Etikettövrigt
Läst 3582 ggr
OlgaMaria
12/2/16, 10:41 AM

Sova på förskolan

Min son är 4½ år och vi känner att det är dags för länge sen att sluta sova middag på förskolan men på förskolan vill de lägga honom. Den här hösten har känts som en dragkamp mellan oss och dem om vem som ska få sin vilja igenom, och det är framför allt de som fått som de velat. Och ska man sluta så måste man ju bestämma sig. Så länge han sover vissa dagar så skapas ju det behovet hos honom, han vaknar tidigt på morgonen och det blir jobbigt att inte sova. Som t ex när vi lämnat honom på en måndag och han sovit perfekt på natten (vilket vi berättat) och inte sovit på dagen på helgen så har de lagt honom ändå, och då är ju cirkusen igång och det blir läggning varje dag hela veckan. Sen sa vi ifrån ordentligt att vi vill inte att ni lägger honom på dagen (krävdes att både jag och min man hade kontakt med dem) och det fungerade i en vecka men sen den här veckan har han sovit varje dag på förskolan igen. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att skita i det fram till jullovet men sen får vi kräva att de inte lägger honom mer.

Tycker själv att 4½ är rätt gammalt för att de rutinmässigt ska lägga flera barn (för det är många andra som sover också och de är lika gamla). Storasyster gick på en annan förskola och där slutade alla barn att sova vid 3! (Berodde kanske på deras lokaler) Vad tycker ni om ålder och sovvila på dagen? Såklart är det olika för alla barn, men jag tycker det känns konstigt att förskolan inte samarbetar med oss när han är 4½. Sen är vår son lite hyperaktiv och blir bråkig när han är trött så jag förstår absolut varför de vill lägga honom en stund, men man måste ju också inse att det tar ett tag att vänja om och att det kommer bli bättre om han bara får några veckor på sig att vänja sig. Såklart det blir jobbigt när det är sömn ena dagen och den andra inte. Vi tycker det fungerar bra under loven när han får vänja sig att vara vaken på dagarna, men såklart det är mer krävande på förskolan, men sen kan man ju inte lösa allt genom att lägga dem heller. Han är ju som han är och det måste de och han lära sig hantera så småningom utan att sova på dagen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Loris M
12/2/16, 11:35 AM
#1

För mig låter det som att förskolan gör minst två fel här. Det ena är att så stora barn tvingas till vila och det andra är att de inte respekterar vad ni föräldrar vill. Helt oacceptabelt. Jag har aldrig haft vila för så stora barn, om de eller föräldrar inte har speciella önskemål om det, vilket inträffar så gott som aldrig. När de yngre barn (upp till 2,5-3 år) sover/vilar, brukade vi ha en läsvila för de äldre barnen och några som inte ville vara med fick gå ut och leka eller hitta på något annat. 

Vad sa pedagogerna? På vilket sätt kan de rättfärdiga det här?

Loris M
12/2/16, 11:37 AM
#2

Gäller det alla barn i samma ålder? Vilar alla?

OlgaMaria
12/2/16, 1:19 PM
#3

Jag vet inte hur många som vilar, det är nog olika från dag till dag men tror absolut inte att alla vilar, men några stycken verkar det vara. Och ingen tvingas till vila, men det uppmuntras och min son tycker det är mysigt när han väl har vanan inne för det. 

De tycker att han inte klarar dagen utan vila och det går mycket bättre om han får vila en stund. Och vi har sagt att det är ok att han sover om han har sovit dåligt på natten och att vi säger till isåfall men att vi annars vill att han ska vara vaken, så det har väl funnits en öppning där så att de tycker att de kan lägga honom om han verkar trött och sen blir det en rutin. Men efter jullovet tänker jag säga att han aldrig får sova så då kan det förhoppningsvis lösa sig. Och det är ju inte som att vi tjatat om detta varje dag, men varje måndag har man en förhoppning efter en bra helg och så blir det ändå likadant varje vecka så man känner sig så trött på det.

Den här veckan har jag tänkt bara låta dem göra som de vill och se hur det funkar hemma och det har gått ok i början av veckan men nattsömnen minskar för varje natt och igår sa de att det var jobbigt för sonen att vakna när de väckte honom på dagen, och det betyder väl att han blir mer beroende av dagsvilan för att orka hela dygnet. Men han sover 30-45 minuter där och inatt var nattsömnen 2 timmar kortare än när han sover en bra natt, dvs 9 timmar istället för 11. Jag tror det är bättre för en fyraåring att få sova gott på nätterna. Dagsömnen ska ju inte förstöra nattsömnen utan bara finnas när nattsömnen inte räcker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Loris M
12/2/16, 3:27 PM
#4

#3 Jag tror det är bättre för en fyraåring att få sova gott på nätterna. Dagsömnen ska ju inte förstöra nattsömnen utan bara finnas när nattsömnen inte räcker.

Det tror jag med och jag förstår verkligen inte att de nonchalerar det ni säger. Ni ska inte behöva "tjata" eller säga flera gånger. Deras agerande påverkar ert barns sömn och kanske även rutiner ni har hemma, så det är bra att ni tar tag i det här och pratar med pedagogerna. 

Jag har verkligen jättesvårt att förstå hur de tänker. Jag har haft föräldrar som velat att vi ska väcka deras barn efter 15-20 minuter eftersom de tyckte att barnen hade svårt att somna tidigare än kl. 20 om de som en timme eller längre på förskolan, vilket de tyckte var sent. Och då handlar det om 2-åringar. Jag ogillade det väldigt starkt och det tog så fruktansvärt emot att väcka ett sovande barn efter en så kort tid. Ofta tog det ca en halv timme att få liv i dem. 😕Men jag fick ju helt enkelt respektera föräldrarnas vilja och förlita mig på att de vet bäst hur barnet är på kvällen och vad som fungerar.

OlgaMaria
12/2/16, 6:07 PM
#5

Ja, känns skönt att få en "second opinion" :) Älskar vår förskola och fröknarna på alla sätt utom just detta. 

Sen tycker jag det är bra att pedagogerna ibland ifrågasätter, som om föräldrarna tycker att man ska väcka en 2-åring efter 20 minuter så kan man ju i alla fall förklara att det blir jobbigt för barnet och hur, för det vill man ju veta som förälder och man kan ju inte veta om man inte får höra, men man ska ändå känna att pedagogerna gör så som man har bestämt och sagt. När dottern var 2-3 år så sa vi någon gång att det började bli jobbigt att lägga på kvällarna och de föreslog att de kunde testa att väcka efter 30 minuter och vi sa att det kunde de prova. Sen en månad senare eller mer på utvecklingssamtal berättade de att det var väldigt jobbigt för henne att bli väckt och jag sa att hon kan få sova tills hon vaknar och då blev de väldigt lättade och sa vad skönt. Men det kändes så tråkigt att de inte sagt något innan, för jag upplevde inte att vi hade bestämt något direkt utan att de kunde testa lite och att vi hade en dialog, och förslaget att väcka henne hade ju kommit från dem från början. Ja, haha.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Loris M
12/2/16, 7:28 PM
#6

Ja, kommunikation är viktig. Annars funkar det inte. För då blir det bara en massa missförstånd som inte gynnar barnet.

Som pedagog borde man använda den kunskapen man har om barn och berätta hur barnet påverkas (det gjorde jag också i dessa fall), men ibland når man inte fram och då kan man inte göra så mycket mer. Förutsatt förstås att barnet inte  far illa på något sätt.

Annons:
Fridaaaa
12/3/16, 3:41 PM
#7

Respektlöst av förskolan

Vet en som hade problem på en förskola med. BArnet skulle sova max 15 min, annars somnade den väldigt sent. Men de lät barnet sova längre och sa "hon behöver det". Spelade ingen roll vad hon sa. Så hon fick gå till  förskolechefen med det och gå den vägen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
12/4/16, 10:50 AM
#8

Hur menar du med att lägga? Vilar han eller nattar de faktiskt honom? Alla barn hos mig vilar. Har barn i åldern 3-5 år och vi har dem i sovrummet cirka en timme. Först läser vi cirka 30min och sen lugn musik. Ingen nattas elle tvingas sova och vi väcker de barn som somnar kl.13 om föräldrarna vill.

OlgaMaria
12/4/16, 12:04 PM
#9

Jag vet inte precis hur de gör men jag antar att de som vill lägger sig för att sova och de andra gör något annat (kanske läser).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

smellcaramell
12/4/16, 6:46 PM
#10

När jag jobbat extra har det fungerat lite olika, på ett ställe var det blandavdelning(barn från 1-6 år) och där bestämde föräldrarna helt själv om och hur länge barnen skulle sova. De äldre barnen som inte sov fick då passa på att göra sådant som de minsta inte kunde vara med på(leka med geomag,smålego, små plusplus o.s.v.). Eller lyssna på saga och mysa. 

På en annan förskola var det uppdelade avdelningar med endera 1-3 eller 3-6 åringar. Hos de yngre sov alla mer eller mindre, vissa ute i vagn och alla vilade mer än de sov med lugn musik och somnade de så fick de sova den tid föräldrarna tyckte var ok, allt från 15 min till 1.5 timme varierade det där. Hos de äldre barnen fick föräldrarna också sätta en "maxtid" för sömn och där gick alla och la sig i ett mörkt rum med lugn musik och de barn som absolut inte fick sova alls fick sitta upp för att minska risken att somna. Resten fick sova om de somnade men annars gick de ut när vilan var "över" efter kanske 30 min. 

Jag tycker båda "systemen" fungerar bra eftersom att det varierar mycket vid vilken ålder barn kan sluta helt med vila på dagen. Har träffat 2.5 åringar som inte behöver sova alls på dagen och 5 åringar som behöver sova en halvtimme eller så för att orka med en hel dag på förskolan.

Tycker din förskola gör fel som inte lyssnar på föräldrarna, håller de inte med om er åsikt angående sömn på dagen tycker jag de ska erbjuda er att vara med en dag på förskolan för att se hur trött ert barn blir(själv varit med om ett barn som inte fick sova alls men som inte ens kunde hålla ögonen öppna när den stod upp och alla andra barn sprang runt och väsnades). Tycker ni ska gå till rektorn på förskolan om personalen på avdelningen inte lyssnar på er och föreslå kanske att de borde ha ett system så de har koll på hur länge varje barn får sova. Vi hade whiteboardtavla där vi skrev upp barnens namn, hur de ätit under dagen och hur mycket de fick sova samt hur mycket de faktiskt sovit. På så sätt var de lätt även för oss vikarier att ha koll och rapportera till föräldrarna hur dagen varit då det är väldigt svårt att komma ihåg exakt hur mycket alla barn ätit o.s.v. då vi sällan satt vid samma bord som alla barn på avdelningen.

Aleya
12/4/16, 7:43 PM
#11

Jösses ts. Jag har inget minne av att jag någonsin från 3 upp till 6 hade någon slags vila under dagen. Det är ju helt befängt må jag säga. Och jag var aldrig mycket heller att ligga och vila på dagarna. Men jag är ju och fortfarande är en nattmänniska. Så jag skulle prata med personalen. Ditt barn ska inte behöva "lida" för detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
12/4/16, 8:15 PM
#12

#11 i finska läroplanen står det faktiskt att barn har rätt till rörelse samt vila varje dag. Vila är lika nödvändigt som allt annat. Däremot är inte sömn under dagen det. Jag tycker det är helt befängt att det finns förskolor där ingen vila alls finns(ligga ner, slappna av, lyssna på saga/lugn musik) med tanke på vilken stress det är för barn att vara på förskolan.

Aleya
12/4/16, 8:26 PM
#13

#12 nu var ju detta i slutet av 80 och början av 90-talet. Men jag kan känna att det inte heller var nått jag saknade. Hade nog fullt upp att leka och ha kul.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Elsa
12/4/16, 10:49 PM
#14

Det blir ju som en ond cirkel om ni har svårt att lägga honom på kvällarna, då får han inte sova tillräckligt under natten och är väl trött på morgonen..

Av mina erfarenheter har barnen på min avdelning slutat sova vid strax före 3 års ålder. Men mitt syskonbarn är strax över 3 år och han sover fortfarande, för att personalen tycker att han behöver det. Det är dock inte varje dag han vill sova så då får han ju vara vaken, dom kämpar inte så länge för att han ska sova alltså.


OlgaMaria
12/22/16, 9:34 AM
#15

Det verkar ha ordnat upp sig nu! På måndagen efter att jag skrev här så hade min son sovit bra så vi sa att han inte skulle sova på måndagen, och sen samma på tisdagen och resten av veckan blev bra. Sen har han fått vara vaken på dagarna. Vi hade också ett utvecklingssamtal och det blev ingen diskussion kring detta för jag märkte att de då accepterat att han ska vara vaken. Så skönt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Loris M
12/22/16, 9:35 AM
#16

Vad skönt! 🥵

Fridaaaa
12/22/16, 1:03 PM
#17

#15 Vad skönt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: