Etikettövrigt
tlover
2016-12-17 09:53

Förskoleklassen slängdes av bussen

Det fattades 140:- på busskortet när förskoleklassen med 5 åringar skulle hem från en utflykt och därför fick de stiga av bussen och vänta en timme till nästa buss. Många av barnen blev rädda att dom inte skulle få komma hem.

Vad tycker ni, gjordes et hela rätt eller inte?

Jag tycker man skulle försökt lösa det på annat sätt så att dom skulle fått åka med första bussen och om inte det ska gå att busschaffören iallafall ska vara trevlig mot barnen (vilket iallafall barnen inte tyckte han var enligt artikeln). Men jag undrar också hur det kunde bli "så fel" när kortet laddades första gången? När det gäller sånt som tex en förskoleklass så kollar man extra noga tycker jag

l'm back

2016-12-17 11:18

Jag tycker att busschauffören  kunnat vara lite mer tillmötesgående. Visst gjorde han allt korrekt enligt regelverket - de hade inte tillräckligt med pengar och då får de inte åka. Men ibland får man fatta vissa beslut utan att titta i manualen tycker jag.  T.ex. genom att använda sunt förnuft.

Magi-cat
2016-12-17 19:29

Tråkigt slut på den roliga utflykten! 😕

Det borde vara i allas, även bussbolagets, intresse att barn får en bra upplevelse av att åka buss.
Det är inte alltid lätt att förstå priser och bestämmelser till fullo och här var det väl uppenbart att det inte var frågan om ett ett avsiktligt plankande. Fallet borde ha kunnat lösas på ett smidigt sätt när det nu gällde små barn.
Att barnen ska behöva vänta en timme på nästa buss för att ett misstag begåtts är inte rimligt. Särskilt som de blev ledsna och oroliga också….😕

Kanske hade en faktura kunnat sändas på resterande belopp? (Om det nu är så noga på öret, menar jag…)

Jag förstår att busschaufförer kan vara stressade ibland, men barn ska inte drabbas.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Elsa
2016-12-18 10:05

Hmm.. i min stad (sundsvall) får alla under 7 år åka gratis. Trodde det var så överallt :o

2016-12-18 11:49

#3 Jo, så är det nog när det gäller max två barn (tror jag) som åker med en vuxen. Då är det gratis. Men när det är fler barn som i det här fallet en hel barngrupp, då måste man betala.

[NeferNefer]
2016-12-18 16:49

Mycket tråkigt agerande av bussföraren, tycker jag. 😢

Elsa
2016-12-18 20:31

#4 Åh okej.. fast när vi har åkt med mitt jobb har alla barn åkt gratis. Kanske är annat här :)

2016-12-18 20:44

#6 Då är det säkert olika i olika kommun. En del verkar vara mer generösa än andra. Vi har alltid fått betala när vi åkt med hela barngruppen.