Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
12/17/16, 1:44 PM

Fackligt upprop - Lärare skriv under!

Att skicka barn rakt in i döden borde inte vårt land syssla med. Jag hoppas att ni vill visa ert stöd och skriva under. ❤️

"Till Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. Vi är glada och stolta över att Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet som fackorganisationer har reagerat och tagit ställning mot att skicka barn till Afghanistan. Vi vet att våra båda förbundsordförande Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand har uppmanat regeringen att tänka om och värna barnens rätt till trygghet och utbildning. Det är två starka ställningstagande som vi är glada och stolta över.

Vi behöver mer hjälp och hoppas ni kan ge oss det. Ni är starka och kunniga och har stor möjlighet att påverka våra politiker. Ni har kanaler vi inte har. Vi arbetar för att de ensamkommande ungdomar vi träffar i våra arbeten ska få det vi lovade dem när de kom till vårt land – trygghet, rättssäkerhet och möjlighet att utvecklas både som individer och när det gäller kunskap.

Vi vill be er att agera i en bestämd fråga som rör just rättssäkerhet.

Det här är en fråga som, tillsammans med andra påfrestningar som våra ungdomar möter på grund av dagens hårda asylpolitik, gör att många lärare som undervisar nyanlända asylsökande ensamkommande unga snart inte orkar gå till jobbet. Många av oss blir sjukskrivna och flera kollegor har bytt arbete.

/…/

Migrationsverkets åldersuppskrivningar är en humanitär härdsmälta och en rättsskandal där man istället för att invänta godkända metoder använder sig av tro och tyckande. Och vi tycker inte att tro och tyckande ska avgöra unga människors framtid.

Det vi önskar är att ni stöttar oss i att kräva moratorium av åldersuppskrivningar under asylprocessen tills de är genomförbara på ett etiskt och rättssäkert sätt. Vi önskar också att ni stödjer oss i vårt krav att de åldersuppskrivningar som gjorts under det senaste året ogiltigförklaras.

12/19/16, 9:42 PM

Hur som…. 581 lärare som skrivit under så här långt. ❤️