Etiketthållbar-utveckling
12/18/16, 5:04 PM

Förskolebarn ska rädda vattnet

Medier har skrivit tidigare om vattenbristen i Örebro p.g.a. att vattennivån i Svartån, där Örebroarna får sitt vatten ifrån, varit ovanligt låg. Förskolebarn på en förskola i Örebro tog det här på stort allvar och hjälper nu sina föräldrar och syskon att spara på vattnet.

"Barnen på förskolan Måsen på Öster i Örebro berättar hur mycket vatten de ser slösas bort. De kan en hel del om vattensituationen i Örebro, de har pratat mycket om det ända sedan den dag larmet om vattenbristen kom.

– Man ska inte låta vattnet spola länge när man tvättar händerna, säger Minna Mittendorf, fem år, när NA är med på en förmiddagssamling.

– Varje gång jag tvättar händerna vill min lillasyster också tvätta händerna – fast hon inte behöver det. Jag får säga till henne att inte göra det, berättar Jonathan Ellgren, fem år.

– Man ska inte tvätta kläder för ofta. Tvättmaskinen ska vara full när man tvättar. Man ska tvätta kläder bara när de är smutsiga, säger Frida Krafft, fem år.

– Min pappa duschar jättelänge, fast jag har sagt till honom att inte göra det. Jag ska knacka på dörren så han slutar duscha.

– När min mamma tvättade händerna fortsatte vattnet rinna jättelänge. Jag glömde säga till henne, men nästa gång gör jag det.

/…/

– Det var väldigt naturligt för oss att börja prata om vatten med barnen, eftersom vi länge har hållit på med ett projekt om naturkunskap och teknik, och varit mycket inriktade på naturen och hållbarhet, säger Therese Lagergren, förskollärare på Måsen."

Källa

Sådana här samtida problem och händelser är verkligen något som Pedagoger kan ta tag i och utveckla till ett lärande inom flera områden. Det är ett jättebra tillfälle att göra det till ett projekt och prata om var vattnet kommer ifrån egentligen? Hur kommer det till vattenkranen? Kan vattnet ta slut? Vad händer då? Vrför behöver vi vattnet? Vad kan de göra för att spara på vattnet och värna om miljön m.m.

Magi-cat
12/18/16, 5:29 PM

Underbara barn! ❤️

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen