Etikettspecialpedagogik
12/19/16, 9:36 PM

TAKK och AKK i förskolan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder ni AKK och/eller TAKK? Hur i så fall?

(AKK - Alternativ och kompletterande kommunikation, ex. bilder, pictogram, bliss, föremål… ); TAKK - Tecken som AKK, bygger på teckenspråket men är inte samma. Används tillsammans med tal)

Jag har använt AKK ganska mycket när jag jobbade, både till barn i behov av särskilt stöd men även till andra barn. Tycker att det är ett jätte bra redskap och underlättar även för många andra barn, som ex. nyanlända (eller deras föräldrar), barn som är språkligt sårbara, småbarn, barn som är okoncentrerade m.m.

Hittade en bra och lång artikel om Pedagoger i Mölndal som har detta som ett projekt och fortbildning och arbetar aktivt med TAKK.

"Barnen behärskar tecknens grovmotoriska rörelser innan de har förmågan att forma språket finmotoriskt med munnen berättar Else. Därför blir tecknen en så viktig inkörsport till språket. För många barn är tecken en väg in till kommunikation och delaktighet. För andra barn blir det ett stöd, ett tydliggörande och en förstärkning till det talade språket. Tecknen ger dem ett språkligt redskap för att kunna samspela. På frågan ”Vilken färg vill du ha?” kan barnen tidigt formulera ett svar genom att peka på munnen som är tecknet för färgen röd eller tända en låtsad tändsticka som är tecknet för färgen gul.

Else belyser att en stor del av lärandet sker genom det vi ser. Barnen fyller på sitt ordförråd genom händerna och tecknen hjälper dem att utveckla det talade språket. Hon ger exemplet att ordet mjölk är ganska svårt att säga, men att teckna mjölk genom att göra en gest av att dra i spenar är något som de allra flesta behärskar. Else berättar att tecken ökar intresset för talat språk, det involverar fler sinnen, ger ögonkontakt och blir till en konkret brygga mellan olika språk. När pedagogen tecknar och ändrar händerna i språket ger det också ett lugn och en struktur som delar upp orden vilket kan hjälpa många barn: Nu – ska – vi – gå – ut."

SPSM har otroligt bra studiepaket (som jag berättat om tidigare) och om ni är intresserade av att lära er använda TAKK kan ni ta del av studiepaketet som innehåller föreläsningar, videon, diskussionsfrågor, tips…. att arbeta med i grupp eller enskilt.

(Bild från Pixabay)

12/20/16, 10:22 AM

Jag jobbar inte i förskola men jag har gått en TAKK-kurs. Min uppfattning är att det är väldigt bra för alla barn när Pedagoger använder det. Det ger även små barn möjlighet att kommunicera med varandra via tecken. En av våra utvecklare, Johan, har byggt en bra app för den som vill lära sig TAKK själv med iPhone eller iPad. TAKK - Lär dig AKK med hjälp av videosekvenser av Digitalt Hjarta AB https://appsto.re/se/G0g12.i

12/21/16, 6:45 PM

#1 tack för tipset. Ska ta ner det till förskolans ipad och låsa på.

[alladjurärvälkomna]
12/22/16, 9:02 AM

Här används båda 2 både på förskola och skola. 2 barn som är hörselskadade.

12/22/16, 9:08 AM

#3 Vad tänker du på? Appar som Niklas tar upp eller överhuvudtaget hur man kan jobba med AKK och TAKK på förskolan/skolan?

[alladjurärvälkomna]
12/22/16, 9:16 AM

Att det är bra att dom har det både på förskolan och skolan

12/22/16, 9:35 AM

#5 Aha. Visst är det bra. För alla barn. När jag jobbade på förskolan hade vi barn med autism och använde då mycket AKK, mest bilder. Vi hade de samlande i fickformat för olika situationer så barnet kunde själv ta dem vid behov. Men också uppsatta på väggar. När första barnet som hade autism slutade, insåg vi att bilderna var jättebra och att även andra barn använde sig av dem. Så vi behöll bilderna.

Maleficum
12/28/16, 11:51 AM

Min kompis dotter var sen med att lära sig prata så de gick kurs för att lära sig TAKK, dock var det trist att de på förskolan var så emot det och ville att min kompis skulle träna mer på att lära henne prata :(

Instagram: @theblindbunny

12/28/16, 5:05 PM

#7: Det låter som om de kanske inte förstår vad språkstörningar innebär. Barnets logoped kan säkert göra ett besök på förskolan och berätta för dem.

tlover
1/9/17, 1:42 PM

På dotterns förskola pratar dom i princip alltid med TAKK (om man kan uttrycka sig så). Väldigt praktiskt för mig som förälder, förutsatt att jag lärt mig just det tecknet då.

Tex så har hennes favoritlåt nu ett tag varit "Tipp tapp" som har sitt eget tecken så jag vet när hon vill sjunga den.

l'm back

1/9/17, 2:01 PM

#9 Så bra! I förskolan är vi generellt rätt så duktiga att använda alternativ kommunikation. Många gånger utan att tänka på det eftersom det faller sig så naturligt. När vi hade småbarn och/eller barn som höll på att lära sig svenska, men ofta även annars, använde vi alltid flano vid sång- och sagostunder. Med konkreta bilder på det vi sjunger blir det mera begripligt för barnen, men också roligare och lättare att behålla fokus.

jackiejohn
1/23/17, 3:31 PM

Här använder de TAKK, tycker det verkar bra. Hade dock som förälder velat ha rn handbok på vad deras olika tecken betyder ;)

1/23/17, 4:43 PM

#11: Se #1.