Annons:
Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
Läst 1317 ggr
Loris M
12/19/16, 10:29 PM

Heltid på förskolan - för vems skull?

Måste säga att jag upprörs över beslutet i Stockholms fullmäktige att barn till föräldralediga och arbetslösa ska ha rätt till heltid på förskolan. Hur tänker politiker här? 🤔 Det är inte för barnens skull i all fall så som situationen i förskolan är idag. Varför tror de att barn behöver vara ifrån sina föräldrar en hel dag? Varför tror de att det är bättre för barnen att vistas i överfulla förskolegrupper med underbemannade och stressade Pedagoger från morgon till kväll och slås om uppmärksamhet bland 15-20 andra barn, när de kan vara med sina föräldrar? 

De 30 timmar i veckan som barnen redan hade rätt till är mer än tillräckliga tycker jag. Då hinner barnen leka, vara med kompisar, vara med på aktiviteter….. Sedan kan de åka hem innan de blir helt slut. 

Varför pratar vi inte om vad detta kalaset kostar när vi alltid pratar om vad flyktingar kostar? Vad kostar det att ha alla barn i 8-10 timmar på förskolan varje dag? Vad kostar det i personella resurser? Ekonomiska? Vad kostar sjukvården för redan sönderstressade Pedagoger som redan går på knäna? Vad kostar sjukvården för de barnen som kommer att bli sönderstressade vuxna, som dels kommer att behöva terapi (för att bearbeta att föräldrar var heller själva hemma än umgicks med dem) dels alla ev. hörselskador och annat de fått? 

Vad tänker föräldrarna? Vad ska de göra hela dagarna? Förverkliga sig själva, få egen tid eller vad?! Varför tror föräldrar/politiker att barnen mår bättre på förskolan än att vara med sina föräldrar? 🤔 

Förslaget har kritiserats hårt både av föräldrar, Pedagoger och Lärarförbundet och jag hoppas att föräldrar har vett och inte lämnar sina barn på förskolan i 10 timmar om de inte måste. 20-30 timmar i veckan på förskolan är mer än tillräckligt om vi ska titta på det utifrån ett barns perspektiv. Det har inte politiker gjort anser jag. Vet faktiskt inte för vems skull de anser att de klubbat igenom detta märkliga förslag. 😕

Annons:
Magi-cat
12/21/16, 7:50 AM
#1

❤️

Reagerade som du, Loris, (från mitt perspektiv, då jag inte är pedagog eller liknande). Det hördes klagomål över hur tråkigt barnen har det då de måste vara hemma…🤔 Kan barn inte vara hemma med familjen längre och måste förskolan vara till pass heltid för att de inte ska få tråkigt?? Det är väl inte det den är till för?
Och så till det situationen för pedagogerna som redan sliter som sjutton och vikarierna som inte räcker till för att fylla vakanser…

Blir lite ledsen faktiskt…

Bra om Lärarförbundet står på sig, med sitt kunskapsunderlag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/21/16, 8:00 AM
#2

Jag har sett alldeles för många osäkra föräldrar som kommer till förskolan även när de inte måste. Att de nästan inte vågar vara lediga, för tänk om barnen missar något viktigt eller roligt. Att skrika ut "barnens rätt till heltid" som de gör nu i Stockholm gör ju inte precis att föräldrarna ska känna sig mer säkra i sin föräldraroll. Snarare tvärtom. De signalerar tydligt att barnens bästa är att vara på förskolan så mycket som möjligt och med föräldrar så lite som möjligt.

[Thiah]
12/21/16, 6:43 PM
#3

Håller helt med. Här i södra Finland har alla barn rätt till fulltid… sen undrar föräldrarna när barnen protesterar, är aggressiva mot nya syskon osv…. Min son är färre timmar på sitt dagis än många barn med hemmavarande föräldrar…. suck

JossanH
12/22/16, 9:31 AM
#4

Jag håller helt med er. Nu kanske jag är extremt partisk då båda mina barn är hemmabarn och inte går alls på förskolan, men det är ett aktivt val vi gjort i vår familj… Våra barn har ibland "tråkiga" dagar men oftast gör vi roliga saker tillsammans och går ofta på öppna förskolan istället. Mycket runt förskolan låter fint och skapar som ni säger, osäkra föräldrar, medan verkligheten kanske är en aning annorlunda. De flesta som är negativa till tidig förskolestart är dessutom förskolepedagoger som själva ifrågasätter hur föräldrar kan tro att pedagogerna- som kanske är en personal på 5-6 barn i en stor grupp- skulle ha mer tid för pedagogisk verksamhet och lärande än en förälder med sitt barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loris M
12/22/16, 9:46 AM
#5

#4 Ja, du kanske är partisk men du har rätt här. 🙂Jag tror verkligen på förskolan och dess uppdrag och att det är bra för barn. Men då ska det finnas rätt förutsättningar och det ska vara i lagom doser. Förskolan har förändrats en hel del under de sista årtionden och allt är inte till det bättre. Stor personalbrist och stor personalomsättning, minskade resurser m.m. gör att kvalitet blir lidande och då kan barnen i alla fall inte dra fördel av förskolans pedagogiska uppdrag. Så klart är det olika från förskola till förskola, men många har det kämpigt.

Mina egna barn började förskolan när de var 1, 5 år och det var mest för att jag var tvungen att jobba för att vi skulle klara oss ekonomiskt. Hade jag kunnat välja så hade jag väntat till de var två år.

[Thiah]
12/22/16, 10:55 AM
#6

Barn under 3 har egentligen inte på förskolan att göra tycker jag. Skulle så hemskt gärna stannat hemma längre med vår son men ekonomin satte stopp(finska regler är lite annorlunda). Och de barn som verkligen behöver förtjänar att få mindre grupper med engagerade vuxna. Vet grupper där personalen bara överlever dag efter dag. Hur är det en bra miljö för barn?

Annons:
JossanH
12/22/16, 12:50 PM
#7

#6 jag håller med dig och är evigt tacksam för att jag kunnat vara hemma så länge.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
12/27/16, 5:11 PM
#8

Jag tror det kan vara lite olika för olika barn. Min dottern skulle nog må bättre av att gå heltid jämfört med 50% tex. Hon föredrar också större grupper jämfört med mindre (vi har testat båda).

Men det måste anpassas efter barnen till stor del när det gäller föräldralediga och delvis arbetssökande

l'm back

Upp till toppen
Annons: