Etikettarbetsmiljö
12/22/16, 8:40 AM

Hygiensatsning gav inte friskare barn på förskolan

"Projektet Hygiensjuksköterska i förskolan, HYFS, startade i Göteborg 2006. Under ett antal år fick alla stadens förskolor besök av en hygiensjuksköterska och pedagogerna utbildades bland annat kring vikten av handtvätt och god hygien vid blöjbyten.

Målet var att smittspridningen bland förskolebarnen skulle minska och sjukfrånvaron sjunka.

Tidigare mindre utvärderingar som gjorts av delar av projektet har visat på goda resultat, med minskad sjukfrånvaro bland förskolebarn.

Men nu visar en stor utvärdering av projektet, som gjorts av Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, att satsningen inte lett till minskad sjukfrånvaro. "Om något så verkar den ha medfört en ökning", konstateras det istället i rapporten. "

Källa

Hygiensjuksköterskan som är involverad i projektet menar att resultatet kan förklaras med den höga personalomsättningen som gör att kunskapen inte hålls kvar. I  vilket fall som helst måste det kännas nedslående att inte ha kunnat åstadkomma en förbättring efter tio år. Projektet måste ha kostat en hel del.

_Fisken
12/22/16, 9:32 AM

Jag som tror att det är bra att vi människor smittas och exponeras av olika bakterier o virus under vår uppväxt! Kanske jag måste ändra min ståndpunkt?  Men jag har ju inte minskad sjukfrånvaro i tidig ålder i tankarna. Jag tänker mest på att vi får en bra immunitet mot allergier o sjukdomar under hela vårt liv.

Magi-cat
12/22/16, 12:10 PM

Lite i anslutning till detta:

Agnes Wold om "städhysterin":

"Anledningen till städhysterin är att vi förr trodde att dammet var  anledningen till att infektionssjukdomar spreds. Men det är helt fel, liksom att städning skulle hjälpa mot sjukdomar.

– Städa är helt meningslöst, eftersom deras affärsidé är att sprida sig mellan människor, säger Wold till Ttela. "

Beror kanske lite på, som vanligt? 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen