Annons:
Etikettarbetslaget
Läst 1294 ggr
Anonym
Anonym
2017-01-03 17:08

Ska jag ta upp detta med chefen?

Jag läser till förskollärare, just nu är jag inne på mitt första studieår. Har tidigare praktiserat och sommarjobbat på väldigt många olika förskolor, där jag sett väldigt många olika delar. 

Jobbar under tiden som jag pluggar, på en förskola där det bara finns barnskötare på avdelningen, pga brist på förskollärare. Chefen tog in mig, pga att jag läser till förskollärare och det är stor personalbrist. Kollegorna är jättetrevliga, MEN de får mig att känna mig som någon som bara är där. Ringer det på telefonen, brukar ordinarie personal RUSA (bokstavligt talat rusa) till telefonen, för att jag inte ska hinna svara. Idag när jag stod precis framför telefonen och den började ringa, var det en personal ifrån ett annat rum som sprang till telefonen för att få svara. Likadant är det när barn kommer på mornarna och jag kommer ut till dem och säger hej… Då kommer det alltid en ifrån den ordinarie personalen och tar barnet, så att jag inte får någon möjlighet att ta barnet. Sträcker barnet sig efter mig, går oftast ordinarie personalen bara förbi.. 

Jag vet att jag bara är vikarie, men med tanke på hur mycket jag får jobba på förskolan gentemot dem, känns det så taskigt.. Jag vet inte om jag ska gå vidare till chefen med detta… 😕

En gång skrek en kollega på ett barn, som precis lärt sig gå, för att det barnet inte orkade gå den vägen vi skulle gå… Jag tycker också det är skrämmande och vet många som sagt att jag borde snacka med chefen om det, men jag är rädd att säga något i och med att jag bara är vikarie. 

Kan också tillägga att det inte är någon utav den ordinarie personalen som stödjer läroplanen fullt ut. Och med tanke på att merparten av personalen inte kan bra svenska alls, anser jag det knepigt med att barnen inte får det stöd de behöver vad gäller språket. En del av personalen förstår inte ens vad jag säger ibland. 🤐