Annons:
Etikettertraditionerfirande
Läst 2303 ggr
Loris M
2017-01-12 18:11

Förskolebarn fick se renslakt

Det här känns bara väldigt, väldigt olustigt. Hur i hela friden kom de på den här idén? 😮

"I Steinkjer, Norge, finns det en lång sydsamisk tradition av att hålla renarna som kött- och pälsdjur, därför har barnen på Granstubben under en veckas tid lärt sig om renskötsel och slakt, något som de skulle få se på nära håll under en utflykt.

– Det är viktigt för oss att förmedla att detta är en del av det norska kulturarvet. Det är mycket snö nu och då har vi renar på åkrarna utanför förskolan. Vi har ett ansvar att förklara hur livet hänger ihop. Det är viktigt ta tag i det och vara öppen och inte lura barnen att tro något annat, säger Stölan Dagbladet, chef på förskolan Granstubben.

Barnens föräldrar fick information om utflykten i förväg och barnen fick själva välja om de ville följa med eller inte. Och enligt Therese Johnsen som är pedagogisk ledare och var med på utflykten, vande sig barnen snabbt vid vad de fick se.

– Barnen reagerade positivt och tyckte att det var spännande. Det första mötet var lite speciellt. Det var många intryck, blod och ovana lukter. Men det tog inte lång tid innan de tyckte det var helt okej att ta på och se på, säger hon till Dagbladet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WzOaa/har-far-barnen-se-renslakt-pa-utflykten 

Reaktioner är väldigt blandade i medier. Vad tycker du?

Annons:
VildaVittra
2017-01-12 18:17
#1

Suveränt! Det där skulle alla förskolor ta efter, då kanske vi skulle slippa ytterligare en generation som inte vet hur en slakt går till. Man ser ju tyvärr att sådana finns via kommentarerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[rumelle]
2017-01-12 18:18
#2

Det är väl jättebra att barn får se varifrån deras mat kommer. Jag växte upp på en bondgård där vi slaktade själva och även om jag inte fick vara med vid själva avlivandet så fick jag se resten av vad som hände.

Aleya
2017-01-12 18:19
#3

Jag ser det inte som nått så konstigt. Finns ju barn som bor på bondgårdar och ser slakt konstant. Och förr så var det ju mer vanligare. Så om barnen fått välja själva och fått det förklarat för sig vad dom kommer att se och ändå vill se så kör hårt. Barn är nog mer accepterande av död än vad vi vuxna är. Så ser inte detta som nått hemskt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2017-01-12 18:23
#4

Jag är inte så förstående som ni känner jag. Jag skulle inte klara av att se det själv och skulle absolut inte vilja att mina barn får se det. Det kanske också beror på var man är uppvuxen och vad är man van vid.

tlover
2017-01-12 18:24
#5

Jättebra, för de föräldrar som inte ville så fanns det ju ett val att inte vara med också. (hade dom inte haft det valet hade det varit lite konstigt däremot)

Jag såg min första slakt i (äldre) förskoleåldern och även avlivning av fisk. Det senare var en självklarhet där jag kommer från. Många började följa med i jaktskogen vid 5-6 års ålder också (men inte jag för vår familj var annorlunda och jagade inte).

Sånt är faktiskt inte så konstigt (men spännande och intressant).

Barn ska lära sig var maten kommer ifrån enligt mig. Sen får väl var en en förälder välja om man lär ut hemma el vill att det ska ske via tex förskolan

l'm back

Herveaux
2017-01-12 18:25
#6

Jag håller med barnen, låter som en spännande upplevelse.
När jag gick på lekis fick vi - med vuxnas hjälp - dissekera strömming.

Jag tycker inte skolan har gjort något fel här, verkar som att föräldrarna och barnen blivit informerade om vad som skulle hända och fick välja själva om dom ville delta eller inte.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Loris M
2017-01-12 18:26
#7

Men kan de inte lära sig var maten kommer ifrån genom att prata om det? Jag tycker inte att det är nödvändigt att se slakten. Känns så grymt.

Aleya
2017-01-12 18:27
#8

#4 om man slipper se djuret bli avlivat så har jag aldrig haft problem att se hur man gör när man flår och styckar. Det är inte mer konstigt. Har ju sett det redan på tv som barn så jag har aldrig tyckt att det är skumt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2017-01-12 18:27
#9

#7 Det är inte grymt om det går rätt till.

l'm back

Loris M
2017-01-12 18:28
#10

Nej, jag kan inte se att det är på något sätt spännande eller intressant. 😕

VildaVittra
2017-01-12 18:29
#11

#4 Du kanske ska tänka tvärtom. Om du låter dina barn se slakt, så slipper de bli så känsliga istället? För det är mycket svårare att vänja sig som vuxen. 🙂

Något som är lite knasigt är att ingen börjar protestera om ett dagis skulle åka och fiska med ungarna, men så fort det är däggdjur ska de tydligen bli psykopater? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[rumelle]
2017-01-12 18:29
#12

#7 Det är klart att det är grymt när ett djurs liv tas bara för att någon annan ska få äta. Men det är så det går till, och det är lättare både för barn och för vuxna att förstå genom att visa hellre än att bara prata om det.

Aleya
2017-01-12 18:30
#13

#7 fast död och slakt för att få mat är ju en del om man äter kött. Tycker du lägger ner lite väl mycket av dina egna "äckelkänslor" i detta. Så om du hade ett barn som ville se slakt, då skulle du tvärt säga nej för att DU tycker det är äckligt?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Loris M
2017-01-12 18:35
#14

#13 Jag har aldrig någonsin varit med om att ett barn sagt att det ville se slakt eller att de ens pratat om det. Ändå har jag träffat många barn under mina år som förskollärare. Om mina egna barn ville se det så skulle jag inte hindra dem men det skulle i så fall inte vara med mig. 

Det handlar inte om "äckelkänslor" utan att jag blir så illa berörd och ledsen. Jag klarar inte ens av att se program där djur anfaller och/eller äter djur.

[NeferNefer]
2017-01-12 18:41
#15

Ja, det låter hemskt, det håller jag med om. Men samtidigt tycker jag att om folk, även barn, nu ska äta kött är det ju bra att de är medvetna om vad det är de äter: djur.

Herveaux
2017-01-12 18:41
#16

#4 _Det kanske också beror på var man är uppvuxen och vad är man van vid.

_Jag är en fullblodig stadsunge (Uppsala), det närmaste slakt jag kom under barndomen var väl några fisketurer.
Jag såg däremot massor av naturprogram, så sammanhanget
_byte + jägare = fällt djur ---> mat till jägaren_ förstod jag tidigt och tyckte inte det var ett dugg märkligt eller läskigt. Det är naturens gång.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

VildaVittra
2017-01-12 18:42
#17

#14 Orsaken till att de inte ber om det kan ju faktiskt vara att de inte vet om/förstår att det ens existerar. Prova att prata om slakt och fråga sedan om de skulle vilja se det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2017-01-12 18:44
#18

Citat från artikeln i dagbladet

"Det är så här som skapar psykopater"

😂Så "alla" bonnungar, samer, barn till jägare etc är psykopater?

l'm back

Aleya
2017-01-12 18:45
#19

#14 jag menar om det hade varit som så att man skulle på en utflykt med just detta menar jag. Inte att ett barn säger rakt av: jag vill se en slakt. Det är nog få barn som säger så rakt av. Men du äter djur själv men du kan inte se livets gång på tv? Och det är detta som är problemet med oss vuxna. Det är vi som gör barn rädda för det som är naturligt. Som döden. Och då menar jag inte bara djur utan även människor. Vi tror att bara för att vi inte klarar av att se död att barn inte ska kunna göra samma. Vissa ljuger när barnens husdjur dör eller det värsta jag läst: Ljuger om döden av en anhörig. För att det skulle vara för smärtsamt för barn att hantera. Men jag vet att barn har en bättre och hälsosammare inställning till detta än vad vuxna har. Ser inte varför man ska gömma undan eller bli förfärad över detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2017-01-12 18:46
#20

Jag är inte emot att barnen ska veta vad maten kommer ifrån och att förklara för dem att djur måste dö för att de ska få kött. Men jag tycker att det är extremt att låta dem se slakten. Man kan prata om det, man kan visa bilder. Så små barn har inte förmåga att bedöma vad de skulle tycka om den här upplevelsen i förväg.

Annons:
VildaVittra
2017-01-12 18:48
#21

#20 Tycker du att det är fel att låta barn meta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
2017-01-12 18:48
#22

#18 Hahahaha. Den var rolig. Ja då ska jag väl ringa till rättspsyk och be dom spärra in mig direkt. Glömde tillägga att då måste bönder ha varit ena riktiga psykopater förr och samer måste vara värsta sorten. Vi ska inte prata om folk på stenåldern. Hela mänskligheten är dömd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2017-01-12 18:54
#23

#19 Att prata om döden och att hantera döden som fenomen klarar barn alldeles utmärkt. Ja. Men slakten är jag tveksam till. 

Jag håller på att övergå till vegetariskt kost just p.g.a. etiska skäl. Äter vegetariskt flera gånger i veckan och har nästan helt slutat äta kött sedan ett år tillbaka. Äter fisk och kyckling fortfarande men håller på som sagt att övergå till helt vegetariskt kost.

#21 Jag skulle inte säga att det är fel. Men jag skulle aldrig ta med mina egna eller andras barn på en fisketur.

VildaVittra
2017-01-12 18:56
#24

#23 Vad gör fisken mindre värd än renen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
2017-01-12 19:00
#25

#23, #24: jag är vegetarian (på väg att bli vegan) av etiska skäl, och jag trappade ner på samma sätt som Loris M beskriver. Jag personligen skulle inte klara av att bevittna en slakt.

Aleya
2017-01-12 19:03
#26

#23 fast död som död. Barn får ju åka ut på fisketurer med förskolan. Då måste man ju bryta nacken av fisken om man fångar en. Det är ju också en slags slakt. Men det jag menar är att man kan inte skydda barn från detta och att jag ser absolut inget fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Em_
2017-01-12 19:06
#27

Mitt fjortisgäng (på den gamla goda tiden) hade en diskussions om vad kött är. Någon gissade att det var muskler, men vi kom fram till att kött var kött, det var dock lite oklart exakt var på djuret köttet satt. Förortsungar spekulerar, ska man skratta eller gråta? 

Jag tycker det är tråkigt att våran livsmedelsproduktion, speciellt slakt som väcker så starka känslor, sker bakom stängda dörrar. Tror det skulle skapa en större respekt för maten och minska svinn/överkonsumtion om alla såg processen som ligger bakom.


Annons:
tlover
2017-01-12 19:11
#28

#25 och valet gavs till både föräldrar och barn att inte vara med

l'm back

VildaVittra
2017-01-13 13:29
#29

Kom och tänka på den här tråden när jag läste en artikel på tidningen Lands hemsida. Bonderøvens (100% bonde) dotter tycker slakt är något helt naturligt:

"Publiken skrattar nästan lika mycket som när han berättar om när 4-åriga dottern föreslog att de skulle slakta hunden, som de gör med andra gamla djur. Hon ville inte äta köttet men var sugen på nya handskar."

http://land.se/landmoter/hundra-procent-bonde-jag-tror-inte-pa-konsumentmakt/

Men hon kanske blir psykopat, vem vet? 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2017-01-13 14:33
#30

Vidrigt. 😕

Bara för att köttätande finns och att det måste föregås av slakt medför det inte att det är förskolans plikt att just då inviga barnet i det.

Jag hade själv inte mått bra av att se slakt i den åldern (eller någon ålder) och inte mina barn heller och jag skulle definitivt bromsat om förskolan dragit iväg med dem på en sådan aktivitet. Att saker förekommer är inte samma sak som att barn måste se på.

Det sägs att de inte måste vara med, men jag antar att utflykten bearbetas efteråt, och då är några barn utanför eller så dras de också in i det som hänt på utflykten genom eftersnacket.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MelodyX
2017-01-13 19:23
#31

Jag ser nog inte the big deal i det här. Jag har flertalet vänner som driver jordbruk där ungarna är med under hela året, liv och död blir en naturlig del i livet, våra ungar var med i kaninslakten nu senast, ingen stor grej för dem. Det här är ju ett brukssamhälle, troligen är det inte första gången många av barnen ser avlivning av djur, de hade också valet att stanna hemma. I många av våra samebyar till exempel är renslakten en naturlig del av vardagen och föregås och eftergås av stora fester, liksom jakt (jag var med pappa ute och jagade när jag var sex år, han sköt en älg den dagen, har inte lämnat några större spår i mig) eller vad grisslakten var innan jul för bara 25-35 år sedan. 

Tror inte det är en särskilt stor grej utan ganska avdramatiserat för de flesta barn som lever på landet ärligt talat utan tror mer det är en kulturell grej, mellan stad och landet om man förfäras eller inte.

Magi-cat
2017-01-13 19:27
#32

Det är väl en sak vad man gör hemma på gården eller under guidning av mormor och morfar eller i samebyn eller hur det nu är. Det är vad man gör privat. En del gör så, andra gör det inte.

Men att förskolan ska ta med de små på slaktutflykt tycker jag är helt fel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MelodyX
2017-01-13 19:29
#33

Jag skulle inte bry mig särskilt ärligt talat, tror till och med det här förekommer i svenska förskolor (möjligen på skolnivå) ute på landet i vissa kulturer hos oss… Men som sagt, i ett brukssamhälle tycker jag inte det är konstigt att man jobbar efter att behålla brukssamhället, det sker även här i hela Sverige skulle jag säga.

Herveaux
2017-01-13 19:29
#34

#32 Föräldrar och barn fick ju dock välja om dom ville delta eller inte, så det var ju inte direkt så att förskolan släpade med barnen mot deras (eller föräldrarnas) vilja.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
MelodyX
2017-01-13 19:32
#35

Förresten, kommer ihåg att vår förskola under älgjakten fick åka och se dem flå och slakta en skjuten älg, men då är ju jag från ett samhälle där ALLA jagar och allas pappor levde ute i skogen under älgjakten 😉 Jag var visserligen inte på förskolan den dagen, men det har ju alltså förekommit i Sverige också, även om jag gick på förskolan för länge sedan och jag inte vet om de gör det fortfarande.

Aleya
2017-01-13 19:54
#36

#32 men gör det någon skillnad? Förr överlevde ju folk att se slakt och vara med och samma med barnen. Det blev väl inget större fel på dina förfäder så varför sitta och oja sig över detta? Jo för att man själv tycker att det är så obehagligt och äckligt och då ska man överföra samma sak till resten av familjen. Vilket blir som när man överför vilka andra äckelkänslor/rädslor man har till sina barn. Skulle jag ha lyssnat på alla vuxnas gorm om att saker var äckligt och farligt så skulle jag nog suttit isolerad i kuddar och med en foliehatt på skallen. Det blir väl ingen skillnad heller om det är med släkten man ser en slakt eller med en klass? Vem vet, detta kanske är en klass med barn som har en massa jägare kring sig. Ser inte varför man ska oja sig. Gjort ät gjort

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2017-01-13 21:11
#37

#36 Förr är inte nu. 🙂 Lyckligtvis.

Familjen har en annan uppgift än skolan och jag tycker inte det är skolans uppgift att ta med barnen att titta på slakt. Om man gör det inom familjen är det "illa nog" men det är familjens beslut.

Och ja, jag tycker det är obehagligt och äckligt och har fört det vidare. (Och det har inte blivit något "större fel" på de mina heller. 🙂Tvärtom.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
2017-01-13 21:19
#38

Har inte läst artikeln men läst igenom kommentarerna och helt ärligt: jag tycker att det är bra att barnen (och alla vuxna!) får se vad det är som blir deras mat. Jag är vegan och jag skulle absolut inte klara av att se en slaktning (oavsett om det är en fisk eller ren) men å andra sidan äter jag ju inte de döda kropparna. Däremot känner jag mig MYCKET säker på att om jag fått bevittna slakt tidigare så hade jag blivit vegan tidigare. Nu dröjde det istället drygt 20 år för mig.

En kompis till min mamma har två söner. När den ena var ca 3-5 år förstod han att fisken på tallriken var samma fisk som simmade i havet. Han äter fortfarande inte fisk (han är kanske 15-17 år nu tror jag).

Nej, alla bör vara informerade om hur en slakt går till och (snälla, hoppa in på mig för detta - detta är MIN åsikt och ni vet själva att köttindustrin självklart tjänar pengar på att sälja kött) förhoppningsvis kan det i framtiden någon gång gå att ordna så att både förespråkare för köttindustrin och förespråkare för veganism och djurrätt får prata. (Jag utgår från att det bara var köttindustrin som talade men har jag fel blir jag bara glad.)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2017-01-13 21:23
#39

#38 Du nyttjar ju kött du också till dina djur, således ska du ju ta ditt eget råd och bevittna slakt i Kanada. Så du får se vilka djur det är som får lida för att du vill ha torrfoder därifrån.

Eller ska det vara dubbelmoral igen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
2017-01-13 21:31
#40

#39 Det har du rätt i! Tänkte inte så långt. Med tanke på att jag är lite aktiv inom djurrätt så ser jag ju slaktvideos från hela världen (fast främst USA och Sverige förstås) ändå. Men om du menar att jag måste åka till Kanada för att titta då hoppar jag hellre på dubbelmoraltåget för det har jag inte råd med! Men videos från slakterier ser jag ju så gott som dagligen för att kunna veta vad för information jag själv sprider.

Jag vet hur slakt går till, därför är jag vegan. Jag räddade mina katter innan jag blev vegan och tyvärr måste de äta kött för att må bra. På samma sätt som jag skulle rädda min sambo framför en slumpmässigt utvald främmande människa skulle jag välja mina katter över två kor jag aldrig träffat. Det tycker inte jag är konstigt eller dubbelmoral.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2017-01-13 21:37
#41

Jag vet också hur slakt går till. Det innebär inte att jag måste bevittna det själv.
Barnen kan också (efter ålder och vad som är lämpligt) lära sig var maten kommer ifrån. Det innebär inte att det är förskolans uppgift att ta med klassen på slaktutflykt. Så enkelt är det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tlover
2017-01-13 21:44
#42

Nu är det ju såhär För det första var det de äldsta barnen som for på det Föräldrarna fick lång tid i förväg information om det hela och möjlighet att välja om barnet i fråga skulle vara med Barnen diskuterade det hela i en vecka innan utflykten Barnen fick själv välja om dom skulle vara med och kunde gå tillbaka till förskolan när som helst. Bättre förberett kunde det inte bli

l'm back

Magi-cat
2017-01-13 21:56
#43

Svårt för barnen att välja, kan jag tycka. 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2017-01-13 22:04
#44

Ni som är emot den här utflykten, kan ni beskriva vad det är i det hela som ni är emot eller som ni tror/tycker kan innebära något negativt för barnen?
Att barnen ser ett (relativt stort) djur avlivas? Att se blod och inälvor? Döden i sig?
Att upplevelsen kommer ge mardrömmar?

Jag är som sagt av den motsatta åsikten och tror och tycker detta bara kan vara givande för barnen, så det vore intressant att veta hur ni på den andra sidan tänker om saken. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MelodyX
2017-01-13 23:18
#45

Fast är det så svårt att välja för ett barn verkligen? Min son, sista året på förskolan, och även de kompisar han umgås med, vet mycket väl vilka förberedda utflykter de vill och inte vill följa med på. Där kommer ju pedagogernas roll in, att förbereda barnen på vad de är de ska få se, barn är inte dumma på något sätt så nog tror jag att det går att förbereda dem innan, även så de får mandat och kunskap till att välja själva.

Magi-cat
2017-01-14 07:50
#46

Ni som tycker att slaktutflykter är "naturligt"och att det är befrämjande för barnen att "visa var köttet kommer ifrån" samt att det är av sådant pedagogiskt värde att det är förskolans uppgift att guida dem i den hanteringen, tycker ni även att slaktutflykten ska gå till ett slakthus så barnen verkligen får se hur det mesta av köttet på tallriken kommer till? Det är trots allt i enorma slakthus (med stress, rädsla, skrik osv)  köttet kommer till, inte i det relativa lugnet med morfar på älgjakten eller i "naturlig" lantmiljö.

Om inte, varför inte?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2017-01-14 08:38
#47

Jag har en son som emellanåt är lite känslig så jag hade nog velat komma med på utflykten om möjligt. Men jag tvivlar på att vi skulle neka honom att gå( vi som föräldrar måste ju vara överens).

Herveaux
2017-01-14 09:29
#48

#46 Absolut, om jag hade haft barn och förskolan planerade ett studiebesök till ett slakteri - fine with me.
Jag hade gärna hakat med då jag missade skolans besök till ett slakteri (på gymnasiet).
Antagligen en aning trixigare att genomföra då barnen antagligen skulle få gå i ganska små grupper åt gången pga säkerhetsriskerna med små nyfikna och klåfingriga knattar i sådana lokaler.

Slaktutflykten kom ju dock inte bara helt apropå om man läser i artikeln:
"I Steinkjer, Norge_, finns det en lång sydsamisk tradition av att hålla renarna som kött- och pälsdjur, därför har barnen på Granstubben under en veckas tid lärt sig om renskötsel och slakt, något som de skulle få se på nära håll under en utflykt."
_
Att prata om och lära sig om den lokala kulturen är väl inget konstigt i förskolan?
Att prata om rennäringen i en förskola som ligger i samebygd låter ganska givet.

Min make är uppvuxen i Kiruna, så han har också bevittnat renslakt, jag minns inte om det var med skolan eller om han fick hänga med en klasskompis som  är same och höll renar dock.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Magi-cat
2017-01-14 09:36
#49

Det jag undrar över är om det måste anses ligga i förskolans pedagogiska uppdrag att ta med barnen på slaktutflykter.
Drar mig också till minnes giraffobduktionen (i Danmark?) och den efterföljande diskussionen om det. Även där gick väl förskolebarn och tittade på.

Vidare är det inte enhetligt vad man (i diskussionen) förväntar sig få ut av slaktutflykten. Avskräckning så de små blir veganer eller att de ska ta djurens förvandling från söta kompisar till kött på tallriken helt "naturligt"?

#48 Det är möjligt att det är så i det enskilda fallet. Jag fick dock uppfattningen att vi diskuterade mer i allmänhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2017-01-14 09:51
#50

#49 Jag tolkar artikeln och skolans beslut om utflykten att det i det fallet främst handlade om lärande om den lokala kulturen, där renskötseln har en naturlig plats.
Att barnen får se vartifrån och hur (en del) kött går från boskap till mat var väl mer en bonus.

Att ett djur kan vara gulligt som levande och sen bli mat och päls som död är naturligt för väldigt många människor, både yngre och äldre.

Jag tycker det är lika OK att en förskola i en sameby som en förskola i centrala Stockholm pratar om naturens kretslopp och hur maten hamnar på tallriken.
(Tex genom att då också bevittna slakt i någon form.)

När jag gick på förskolan så pratade vi en del om det, bla så fick vi följa mjölkens resa genom besök på bondgård och mejeri.
Jag var ett nyfiket och vetgirigt barn så jag hade gärna följt med på jakt, gårdsslakt eller besökt ett större slakteri.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[rumelle]
2017-01-14 10:02
#51

Om det nu är meningen att människan ska äta kött så ska ju dödandet av djur vara en naturlig sak och inget som man skyddar sina barn från att se. Om det ger obehagskänslor att se slakt så kanske man ska fundera på om man verkligen ska äta kött överhuvudtaget.

[NeferNefer]
2017-01-14 10:05
#52

#51: Precis min tanke också.

Magi-cat
2017-01-14 10:07
#53

#50 Och jag har andra erfarenheter och tycker inte det är ok, så då får vi konstatera att vi tycker olika.

Jag tycker det är lika OK att en förskola i en sameby som en förskola i centrala Stockholm pratar om naturens kretslopp och hur maten hamnar på tallriken.

Det kan man göra utan att trava iväg med barnen på utflykt för att titta på slakt.

.

Det är genomgående i diskussioner i detta ämne att många tycker att barn (och vuxna) på något sätt måste titta på slakt för att förstå och lära sig. Det tror inte jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2017-01-14 10:12
#54

#40 Vinklade propagandafilmer är ju definitivt inte ett substitut för att se hur det verkligen går till. Det finns ju ingen kunnig som förklarar vad det egentligen är som händer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2017-01-14 10:14
#55

#51 Ingen förståelse för att det finns barn som skulle uppleva det som traumatiskt att titta på? Är det rätt att det sker i förskolans regi?

När de är stora kan de välja hur de vill och har en bredare erfarenhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-01-14 10:15
#56

#53: Jag tror inte heller att det är nödvändigt att se på slakt för att förstå, och jag skulle själv inte klara av att stillatigande och passivt se på när något djur eller någon människa dödas, men jag tror att de som prompt ska äta kött också måste klara av att se hur slakt går till. Jag citerar Rumelle från det utmärkta inlägget 51:

"Om det nu är meningen att människan ska äta kött så ska ju dödandet av djur vara en naturlig sak och inget som man skyddar sina barn från att se. Om det ger obehagskänslor att se slakt så kanske man ska fundera på om man verkligen ska äta kött överhuvudtaget."

Själv äter jag ju inte kött.

Magi-cat
2017-01-14 10:16
#57

#56 Min poäng är att barnen inte ska behöva göra ett sådant ställningstagande utifrån vad de får se i förskolans regi.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-01-14 10:18
#58

#57: Det har du iofs rätt i. 👍

Aleya
2017-01-14 10:18
#59

#53 ingen har absolut sagt måste. Men många anser att det är nyttigt att få se vart kött kommer från.

Och till nejsägarna:

Ska vi även förbjuda att barn åker och träffar poliser och brandmän? För det kan ju skapa trauma också.

Eller ännu bättre om vi ska köra i linje på dom som tycker det är hemskt, för er skull så kan vi ju hålla barnen borta från allt som kan vara hemskt. Då blir världen en så bra plats som ni önskar och vill ha den, som det låter på er. Låter det bättre så att vi kanske får en utopia av folk som aldrig upplevt nått som kan förstöra deras psyke eller annat.

För det är den nivån många som säger emot verkar vara på. Skydda barn från allt och särskilt det ni vuxna själv ogillar. Men många av er är för lika rätt och kreativt lärande och vad mer som nu låter fint. Men när det inte passar er då är det dåligt.

Kanske dags att fundera vad ni har för åsikter. Är det för att främja andra eller bara för att det ska låta fint och passa er själva?

Kanske dags att fundera på det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
2017-01-14 10:21
#60

#53 Verkar så…

Där har vi också olika åsikter, jag ser inte att någon här tycker att "se slakt IRL" är ett måste för att förstå sambandet djur --> slakt --> mat, utan mer något så naturligt och odramatiskt att det inte måste undvikas genom att istället använda bilder eller bara prata om det (när tex förskolan i artikeln har the real deal runt husknuten).

Sen tycker jag personligen att se en sak på bild absolut inte behöver spegla hur man upplever samma sak i verkligheten.
Att bara se något på bild ger så begränsat med information att fantasin lätt kan fylla i luckorna med "falsk information".
Att se något på riktigt ger inte fantasin samma utrymme.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
2017-01-14 10:29
#61

#59Kanske dags att fundera vad ni har för åsikter. Är det för att främja andra eller bara för att det ska låta fint och passa er själva?

Verkligen inte, om det är mig du riktar dig mot. Den beskrivningen är fjärran från hur jag känner och engagerar mig. 
Jag har helt enkelt andra erfarenheter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-14 11:12
#62

#59 forts 🙂

Ska vi även förbjuda att barn åker och träffar poliser och brandmän? För det kan ju skapa trauma också

Det är väl ganska mycket en annan sak? Poliser och brandmän är till för att skydda samhällets medborgare och egendom, samt djur och natur. 
Det barnen lär sig, efter ålder och lämplighet, av dem är snarare om samhällets skyddsnät och hur man ska uppföra sig för att det inte ska bli problem. Det handlar inte om att skydda barn in absurdum utan tvärtom lotsa in dem (efter pedagogiskt beprövad metodik) i samhällets gemenskap.

När det gäller egna barn är det klart att vi sätter till våra egna värderingar av vad vi "gillar" och "ogillar", slakt eller inte slakt t.ex. Det har inte samhället några synpunkter på. (Och barnen tar ställning själva vartefter de växer upp.)
Frågan här (med tanke på sajtens område) är snarare hur förskolan ska förhålla sig till att låta barn se på när djur reduceras till kött.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2017-01-14 11:48
#63

#59 Jag känner att jag orkar inte ens kommentera längre för diskussionen har blivit rätt så löjlig och konstig. Slakt är väl inget man kan "gilla" och "ogilla" eller har jag fel där också? 

Jag har funderat, så jag behöver inte påminnas om att göra det. Tycker att du formulerar dig mycket konstigt och kommer med antydningar om "oss" som är helt uppåt väggarna. Vad då "Är det för att främja andra eller bara för att det ska låta fint och passa er själva?" 🤔 Och att jämföra en slakt med att träffa en brandman och mena att det kan vara liknande form av trauma?! Allvarligt? 

Nej, barn ska inte och kan inte skyddas från allt. Det tycker inte jag. Men de ska inte heller utsättas för onödig obehag. Förskolans uppdrag är att föra traditioner vidare, att prata om det, men att se slakt ingår knappast i det uppdraget. 

Och nej, jag tycker inte att barnen ska se slakt varken i syfte att avskräcka dem från att äta kött eller i syfte att se hur köttproduktionen går till. Det är mycket som barnen bara får prata om och diskutera med hjälp av böcker, bilder…. när det gäller hur saker och ting i samhället fungerar, utan att göra studiebesök. De brukar inte ha problem med att förstå om de inte sett det med egna ögon. Varför skulle det här vara ett undantag?

Herveaux
2017-01-14 11:55
#64

#63 _"Nej, barn ska inte och kan inte skyddas från allt. Det tycker inte jag. Men de ska inte heller utsättas för onödig obehag."

_Barnen i artikeln verkar inte ha upplevt slakten som obehaglig, verkar mest vara ett gäng vuxna i den här tråden som upplever slakt som något obehagligt och har en förväntning om att barn kommer (eller riskerar) att tycka detsamma.

Jag tror inte många barn skulle uppleva slakt som något obehagligt, däremot tror jag att många barn får lära sig att slakt är något obehagligt av vuxna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Loris M
2017-01-14 11:58
#65

#63 Ja, det verkar som att de tagit det bra, men hur kan vi veta det? 

Man kan ju också vända på ditt resonemang och tänka att det är ett gäng vuxna här i tråden som vill få det till att slakt är något helt naturligt, spännande, intressant… och förväntar sig att barnen ska tycka och uppleva det på samma sätt. 😛

Magi-cat
2017-01-14 12:01
#66

#63, #65 Tack, det var bra talat! 🌺

"Förskolans uppdrag är att föra traditioner vidare, att prata om det, men att se slakt ingår knappast i det uppdraget. "

Det var lite det jag eftersökte. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2017-01-14 12:05
#67

#65 Ja, antagligen så hade det blivit ett herrans liv från föräldrarna om barnen blivit skrämda av upplevelsen, och media hade knappast kunnat låta bli att rapportera om en sån sak.
(Tänk krigsrubrik: Förskola tog med barn på blodig skräckutflykt")

För dom allra flesta så är slakt något naturligt och odramatiskt.
Spec om man är uppvuxen med sametraditioner (som tex renhållning) inom familjen eller bygden.
Dom flesta barn är nyfikna och tycker att nya upplevelser är spännande och intressanta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

VildaVittra
2017-01-14 12:10
#68

#65 Menar du på att slakt inte är något naturligt? Sedan är väl barn kunskapstörstiga, så varför skulle de inte finna slakt intressant? 
Tänk så här, om fler faktiskt visste hur slakt gick till redan från barnsben, skulle vi då kontinuerligt stöta på människor som förfasar sig över att halalslaktens skäktning av djur? 

Är inte förståelse för olika kulturer en del av undervisningen? Tänk dig att lilla Kalle, vars föräldrar röstar på SD och hatar muslimer, varit på slakt innan den dagen hans mamma eller pappa börjar prata om att muslimer minsann låter de stackars djuren förblöda. I vilket scenario tror du det är störst risk för att han skulle bli muslimhatare han också? Som ovan eller som den ni förespråkar? 

Läste i tråden att det inte var skolans roll att utbilda barnen i dessa frågor, men är det verkligen så? Ska vi ha en skola så som de har i USA där man förnekar evolutionen osv också? Om man nu ska handplocka kunskap som passar den ideologin som är på modet för tillfället.

Och sedan när är bilder och böcker bättre än att uppleva? I så fall kan man ju hoppa över APU:n och låta eleverna läsa om hur det är att arbeta istället. Barn är dessutom formbara och accepterar nya saker lättare än äldre personer, varför ska man vänta med saker tills det blir svårare?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2017-01-14 12:20
#69

#68 Menar du på att slakt inte är något naturligt? 

Jag menar att det inte är naturligt att tycka att dödandet är naturligt. 

Som sagt, klart att barnen ska veta var köttet kommer ifrån och att de ska få utbildning, men att se det behöver inte ingå i utbildningen när de är så små.

Annons:
VildaVittra
2017-01-14 12:34
#70

#69 Nu svarade du faktiskt inte på mina frågor. Varför ska man vänta tills det blir svårare att lära sig och acceptera? Varför ska man vänta tills fördomarna redan är grundmurade? Och är kunskap hämtad från böcker lättare och bättre än den hämtad från erfarenhet? 

Det är givetvis helt naturligt att tycka att slakt är naturligt. Utan slakt av djur skulle du och jag inte sitta och ha den här debatten, det är nämligen just pga den som våra hjärnor utvecklats till att vara så utvecklade som dom är. Vi hade suttit i träden och kastat bajs på varandra istället. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2017-01-14 12:48
#71

#70 Fast jag tycker att jag svarade tidigare. Varför måste de nödvändigtvis se det? Barnen har förmåga att förstå vad det innebär utan att se med egna ögon. Jag skulle vänta med sådana "äventyr" både när det gäller mina egna och förskolebarn just för att jag kan aldrig veta hur barnen skulle reagera. De kanske blir jätteledsna och förfärade (det var jag som barn när några vuxna tyckte att det var det mest naturliga) och därför räcker det med utbildning genom böcker och bilder så länge tills de själva kan ta ställning om de vill se det eller inte. Bra så? 🙂

VildaVittra
2017-01-14 13:07
#72

#71 Nej, du undviker frågorna. Det ger ju intrycket av att du inte baserar dina uttalanden på någon grund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2017-01-14 14:07
#73

#72 Nu förstår jag inte. Viken fråga har jag inte svarat på? 

Och vilken grund tycker du att det går att prata om här? Det här är en etisk fråga och där kan man ha olika åsikter. Både du och jag utgår från våra egna åsikter och värderingar.

vendelay
2017-01-14 20:35
#74

#54 Det spelar ju egentligen ingen roll. Jag har sett det som du kallar "propagandavideos" men jag har också sett videos från företag som tjänar pengar på att fortsätta slakta. Egentligen spelar det inte någon roll - om vi ska dra det så långt - hur slakten går till. Jag tycker att det är fel att döda. Oavsett hur du slaktar din ko så kommer kon att dö och det tycker jag är fel. Det är ju den främsta anledningen till att jag är vegan. För allas rätt att leva.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2017-01-14 21:09
#75

#74 "Oavsett hur du slaktar din ko så kommer kon att dö och det tycker jag är fel. "

Men du tycker inte det är fel att exempelvis utrota den europeiska hamstern eller smälta bort isen för isbjörnar. Nice. Vilken "djurvän" eftersom du skiter i dom. 

Och jag skrev inte "propagandavideos" utan propagandavideos, det är nämligen inte en fråga huruvida det är det. 

#73 I princip alla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
2017-01-14 21:20
#76

Alltså 😂 Jaja, jag ska sluta skriva nu. Råder Loris att göra detsamma. Ingen kommer någonvart här 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Loris M
2017-01-14 22:09
#77

#75 I princip alla?! 🤔😕😴

#76 Håller med! 👍

VildaVittra
2017-01-14 23:32
#78

#76 Ahh, jag sådde alltså ett frö eftersom du inte vågar diskutera vidare. Okidoki, hoppas att det slår rot och växer. 

Mvh en äkta djurvän. 

#77 Ja. Men jag misstänker varför, du vill exempelvis inte erkänna att man lär sig lättare genom att delta i övningar, för då måste du erkänna att barnen som tittar på under slakten kommer lära sig och förstå mer än de som bara tittar på bilder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MelodyX
2017-01-15 14:36
#79

Slakt är naturligt i ett brukssamhälle med rennäring i allra högsta grad.

Gronstedt
2017-01-18 11:10
#80

#71: "Varför måste de nödvändigtvis se det?" För att de ska veta hur det ser ut, luktar, låter, känns. Först då kan de lära sig var köttet verkligen kommer från och först då kan de ta informerade beslut kring sin egen inställning till djurhållning och kött. Naturligtvis kan ett luktlöst, ljudlöst, blodlöst resonemang inte ge barnen samma information om verkligheten.

Är det just döden, eller är det det faktum att verkligheten luktar och låter, som gör er så upprörda? Skulle ni som anser att man ska skydda barn från den verkligheten bli lika upprörda om barnen fick se en operation, eller en förlossning i djurvärlden? Även en förlossning åtföljs av rädsla, blod, lukter och "konstigheter". Men det kanske är en godtagbar sort (i alla fall så länge man inte låtsas om att döden i högsta grad är en realitet även där)?

Magi-cat
2017-01-18 11:22
#81

#80 Jag tror bestämt vi haft liknande diskussioner förut….

Jag tror inte på ditt "först då…" Och jag tror inte på att det är nödvändigt att se, höra, lukta för att kunna ta beslut om verkligheten. 

Man kan t.ex. gott och väl kämpa för mänskliga rättigheter utan att ha sett lidandet personligen eller vara emot dödsstraff utan att ha sett en avrättning.

Att se slakt kan vara traumatiskt för barn och jag tror inte på att de ska behöva se det innan de själva är så stora att de kan ta beslut om de vill det eller inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym783
2017-01-27 20:36
#82

Nu har jag inte läst hela tråden men om ett barn säger att de vill se slakt kan man vara säker på att de vet vad det innebär eller på något sätt påverkas negativt av det hela?

Hakuna Matata.

CelsiusT
2017-02-19 12:07
#83

Jag är helt för slakt, jag är för självhushåll. Vi slaktar själva djur i olika storlekar, vi är jägare. För oss kommer slakt naturligt. Jag tycker det är bra att få chans att se slakt och jag tycker det är bra att barn tidigt får vara med om detta. Jag tror att man i tidig ålder har lättare att acceptera det än senare. Men, jag som förälder vill vara med första gången mitt barn ser slakt. Helt okej egentligen att Fsk anordnar en sådan utflykt men jag tycker inte att det är helt okej att barnen får se dettaförsta gången när dom är i en barngrupp. I en barngrupp har barnet en helt annat roll än det har med sina föräldrar där det får en helt annan trygghet. ingen vet hur dom själva kommer att reagera på det innan man själv sett det och då är det faktiskt främst dödsögonblicket jag tänker på. Det är mäktigt och även om jag själv har utfört slakthandlingen och alla delar så är det just det ögonblicket som är gripande. Jag har inget emot det, är van med det sen barn och tycker att det är vettigt men det är ändå något speciellt. Jag tycker också at det är löjligt att man måste/borde ha sett en slakt för att vara "värd" att äta kött. Jag tycker att man bör vara fullt medveten om hur det går till, alla stegen i både slakt och styckning. Jag tycker det är bra om man ser själva dödandet också men absolut inte nödvändigt. Alla är vi olika, vi är flockdjur Med olika uppgifter och därmed olika känslighet och sätt att uppleva saker och ting. Jag skulle aldrig någon i min familj få "svälta" för att hen inte klarar att se slakten (om man tänker sig långt tillbaka i tid där det var nödvändig för överlevnad). Jag tyker det är bra att normalisera slakt för barn, någon måste ju föra det vidare. Men jag tycker också det är viktigt att respektera människors olikhet. I det här fallet är alla på förskolan förberedda på vad som komma skall. Det gick säkert bra för alla inblandade. Men jag tycker det hade varit mer ämpligt att bjuda in barnen men förälder att åka och titta på slakt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
MelodyX
2017-02-22 21:07
#84

#83 Det framgår ju varken om barnens föräldrar var medbjudna (tvivlar på att de skulle neka om någon förälder vill åka med, i alla fall vår skola och förskola kan inte neka en förälder som vill delta i verksamheten, jag förmodar att det är lagstadgat någonstans?) eller att det var första gången barnen såg slakt (tänker att är det ett brukssamhälle där många har renar som näring är det ingen direkt nyhet för barnen). Och - viktigt - föräldrar (och barn) hade haft möjlighet att säga ifrån innan.

CelsiusT
2017-02-26 08:56
#85

#84 absolut. Jag tyker inte heller dom gjort något direkt fel. Men jag tycker det är mer lämpligt om dom bjuder in barn med föräldrar till den typen av aktiviteter. Inte sagt att dom inte gjort det, men det verkar ändå som att dom bara informerat om det. Även om dom ite nekar föräldrar att delta så är det en nyansskillnad i att informera mot att be föräldrar att följa med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: