Etikettpedagogiska-inriktningar
Kirya
1/18/17, 10:39 AM

Skillnader/likheter?

Funderade på när jag skall börja jobba att det kan vara bra att skilja på utvecklingspedagogik och på socialkonstruktionism (Reggio Emilia -inspirerat), men vad är de stora skillnaderna mellan dessa?

Enkreativsjäl

1/19/17, 8:28 AM

Berätta gärna hur du tänker när du skriver att det kan vara bra att skilja på dem när du ska börja jobba.

Kortfattat, kan man säga att båda utgår ifrån att barnen är sociala varelser och att de själva men även tillsammans med andra konstruerar sin egen kunskap. Inom båda anser man att den vuxne ska ha en aktiv roll och stödja barnen i deras utforskande, men på lite olika sätt.

Utvecklingspedagogik är något som Pramling Samuelsson utvecklat och det bygger på fenomenografin och aktivitetsteori. Socialkonstruktionism däremot är ett teoretiskt perspektiv som är väldigt omfattande och där flera andra inriktningar ingår. Regio Emilia har i övrigt vägrat att erkänna att de skulle arbeta utifrån någon speciell teori.

Det är också lite svårt att prata om likheter/skillnader mellan dessa två, eftersom det handlar om olika saker. Socialkonstruktionism är som sagt ett perspektiv, ett förhållningssätt och en viss syn på kunskap samt hur världen är beskaffad. Medan utvecklingspedagogik fokuserar helt på lärande. Pramling pratar alltid om lärande objekt och menar att Pedagoger alltid ska ha ett mål utifrån läroplanen oavsett vad barnen gör och att de alltid ska vara närvarande i allt barnen gör och stödja dem.