Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2017-01-28 09:44

Tvååringar språktestas och tvingas gå i förskola

Vad tycker ni om det här? Alla barn som har föräldrar med utländsk bakgrund ska språktestas i Danmarks. Misslyckas de med testet så ska kommuner tvinga barnen att gå i speciella språkgrupper på förskolan. Om föräldrar inte går med på det kommer barnbidraget att dras in.

"Barnen från dessa tvåspråkiga familjer har haft de danska politikernas uppmärksamhet de senaste åren. Barnen måste lära sig danska för att kunna integreras i samhället, och om inte föräldrarna lär barnen danska så måste samhället gripa in, resonerar politikerna. Därför testas danskkunskaperna hos alla treåriga barn som lever i tvåspråkiga familjer och som inte går i förskola. Barn som inte har tillräckliga kunskaper i danska ska ha extra språkträning. Sedan 2012 måste de tillbringa 15 timmar per vecka i en språkstimuleringsgrupp som den i Væksthuset. I Köpenhamns kommun finns totalt 15 språkgrupper.

Jane Cronqvist och hennes kollega Methe Hansen är språkpedagoger och arbetar i språkgruppen, men de testar också alla barnen på förskolan där de arbetar. Själva testen tar en dryg kvart.

– Men om de gör flera fel i rad så slutar vi, så att det inte ska gå ut över deras självkänsla, säger Methe Hansen. /…/

Nu vill regeringen skärpa kraven ytterligare. Tiden i språkstimuleringsgrupp ska utvidgas till 30 timmar i veckan. Om kommunen bedömer att ett barn behöver språkstimulering, men föräldrarna inte ändå inte skickar barnet i förskola, så kan barnbidraget dras in. Det ska också ställas större krav på de privata alternativ som finns till förskola att det även där ska talas danska. Dessutom ska barnen kunna språktestas tidigare, ända ner till två års ålder."

tlover
2017-01-28 09:59

Min dotter är två och och kan inte prata svenska än (hon har massa egna ord däremot) ska hon då gå i språkskola? Enligt många pratar jag ju inte svenska (eftersom jag inte talar den lokala dialekten).

Nej det där är inte rätt tycker jag. Hade dom erbjudits språkskola hade det kanske varit annorlunda men jag är även tveksam mot testen

l'm back

2017-01-28 10:59

#1 Nej, jag tycker inte heller att det är rätt. Tvång gynnar sällan goda relationer med föräldrar.

Plus att (som de också påpekar i artikeln) vistelse på förskolan är ingen garanti för att barn ska lära sig majoritetsspråket bra. Det krävs mycket annat som duktiga Pedagoger, medvetet språkutvecklande arbetssätt och möjlighet att även stödja barnens språkutveckling av modersmålet.

2017-01-28 11:28

Jag kan förstå idén bakom men tycker sättet är fel. Tvång gynnar sällan någon.

Magi-cat
2017-01-29 12:15

Väldigt tråkigt att läsa, att redan tvååringar ska testas och bedömas på det där sättet. 😕

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-01-29 14:02

Framför allt känner jag att det orsakar en massa oro och lidande helt i onödan. Ungar lär sig ju jättesnabbt i samspelet med sina vänner!

Niklas
2017-01-30 10:43

Kommer de att få förskolan betald då?

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

2017-01-30 13:49

#6 Jag kan inte se att det står något om det i artikeln. Men jag hoppas det. Om det är tvång så borde inte föräldrarna betala.

I Sverige har vi andra regler (än så länge) men det kan ju snabbt ändra sig med tanke på det politiska läget. 😕