Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Genus

Flickor tror att pojkar är smartare

2017-01-31 13:46 #0 av: Loris M

"Flickor i sexårsåldern kopplar i högre utsträckning ihop smarthet med män och pojkar, än med kvinnor och flickor. Det visar en studie gjort på 400 barn i USA.

”När jag var liten fanns det en person i min klass som var väldigt, väldigt smart.”

Så lät en bit av en historia som de amerikanska forskarna läste upp för barn i fem-, sex-, och sjuårsåldern. Barnen fick därefter avgöra om den här personen var en tjej eller en kille. När historien lästes upp för femåringarna, svarade både pojkar och flickor oftast att den smarta personen hade samme kön som de själva. Men redan i sexårsåldern föreställde sig flickor, precis som pojkar, oftare att den smarta personen var en kille eller man. /.../ 

En annan uppgift som barnen fick var att avgöra om de ville syssla med en aktivitet där man var tvungen att vara väldigt, väldigt smart.

De flickorna som i den första uppgiften hade svarat att den smarta personen var en pojke, drog sig från att vilja vara med i aktiviteten, medan pojkarna i större utsträckning ville ta sig an uppgiften.

Ytterligare en aspekt var att flickor, och pojkar, tänkte sig att en person som var duktig i skolan, däremot, oftare var en flicka.

– Eftersom man genom dessa stereotyper förknippar den här typen av begåvning med pojkar, kan det göra att flickorna inte ser sig själva som begåvade, och i förlängningen kan det påverka deras val av karriär, säger Lin Bian, psykolog vid University of Illinois och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande."

Källa 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-02-01 10:08 #1 av: [NeferNefer]

GråterTråkigt resultat, undrar vad det beror på?

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.