Etikettspecialpedagogik
Läst 1922 ggr
2017-02-04 10:21

Stödmaterial för förskolan

Jag har skrivit flera gånger tidigare om hur bra SPSM-s stödmaterial är och deras studiepaket på nätet. All material handlar i princip om skolan, men nu har de äntligen utvecklat ett stödmaterial för förskolan. 👍

"Välkommen till en kompetensutvecklingsinsats som kan förändra vardagen för dig och dina arbetskamrater. Ledningen för din förskola har prioriterat att avsätta tid och resurser för ett långsiktigt kvalitetsarbete, där målet är att ni tillsammans skapar en förskola för alla barn.

Under uppstartsträffen påbörjar ni er egen kunskapsresa genom att samtala om de olika synsätt som presenteras nedan, nämligen relationella och salutogena perspektiv. Dessa båda synsätt ligger till grund för hur ämnena trygga relationer, lek och kommunikation presenteras i stödmaterialet som ni nu ska ta del av. Under arbetet med stödmaterialet kommer ni att bygga en allt djupare förståelse för vad dessa synsätt står för och hitta era egna sätt att tillämpa dem i ert vardagliga arbete."

Det här är alltså något som ni kan arbeta med på era planeringsträffar och allt finns gratis och förklarat hur ni går till väga, vilka frågor ni ska diskutera m.m. Hoppas att ni tar till vara den här resursen och presenterar den för era kollegor och chefer.

2017-02-28 06:56

Någon som hunnit med att titta på eller arbeta med materialet?

Chilinöt
2017-04-08 23:40

För mig fungerade inte länken, men jag tror jag fann dit ändå.

Ska kika imorgon, lite sent nu ^^

2017-04-14 09:29

Bra att du uppmärksammat det. Nu fungerar länken.

Hunnit titta på materialet än? 🙂

Chilinöt
2017-04-14 10:16

Jag tycker det låter jättebra! Jag var med på en föreläsning om barn med synnedsättning av SPSM och det var verkligen jätteintressant.

Nu är jag bara studerande och hoppar runt som vikarie, men många arbetslag jag stött på tycker jag verkar vara väldigt taggiga och spretiga, så det hade varit väldigt spännande om detta kunde utvecklas och att mer gör det.

Jag kikade igenom eknätfrågorna och man blir ju nästan lite mörkrädd när det kändes som om det mesta var vanligt.