Etikettarbetsmiljö
2017-02-16 06:44

21% hinner inte ta ut raster

Det här är verkligen oroande. Att jobba en hel dag utan rast är inte bra. Dessutom bryter det mot arbetsmiljölagen.

"21 procent, eller var femte förskollärare, svarar att de inte hinner ta ut 30 minuters sammanhängande rast alla arbetsdagar i veckan. Bland förskollärare i förskoleklass svarade 44 procent, nästan varannan, att de inte hinner ta ut rasten alla dagar. Det visar en stor enkätundersökning bland 17 000 förskollärare som Förskolan gjort tillsammans med Lärarnas tidning."

Hur ser det ut för er? Händer det att ni inte hinner med raster?

[Devya]
2017-02-16 07:00

Nu jobbade jag ju inte på förskolan, men likaväl med barn från åldern 6-10. Jag hann aldrig ta rast under de 5 år jag arbetade. Jag kunde aldrig ens gå på wc utan fick hålla mig tills alla barn hade gått hem.

Har lite samma problem just nu med mitt nuvarande jobb. Kan aldrig ta en paus under de 8 timmar jag arbetar. Jag har heller ingen tid att äta lunch eller mellanmål.

2017-02-16 07:06

#1 Bedrövligt! Vad säger chefer? Gör de något åt det? Har du/ni pratat med facket?

Åsa S
2017-02-16 08:19

Det är inte OK men inget kommer ändras så länge ingen protesterar och kontaktar facket och arbetsmiljöverket. Såna saker går att planera bort ex. med schemalagda raster från ledningens håll och liknande då syns det också bättre ifall man måste stärka upp personalstyrkan med en vuxenresurs till.

[Devya]
2017-02-16 14:34

#2 På mitt förra jobb så gick det ju tyvärr inte att göra något åt det. Mina chefer ville ju att jag skulle ha det bättre men de hade inga resurser till att anställa en till person.

På mitt nuvarande jobb så är det väl ingen som egentligen bryr sig. Jag har dessutom vant mig vid schemat så jag klarar mig.