Etikettlek-lärande
[krasnajaluna]
2017-02-16 16:10

Dagens förskola/fritids?

Hej, det finns en sak som jag funderat väldigt mycket på men då jag inte känner någon som går på fritids/förskola nuförtiden är det svårt att veta. Det jag undrar är vad barnen idag gör, alltså om mobilerna helt tagit över eller om de fortfarande ritar, spelar spel, leker osv som alla gjorde när jag var så liten i början till mitten av 2000-talet. Det skulle vara väldigt intressant att få veta, man säger ju att min generation (vi som är födda runt 2000) har växt upp med mobiler och internet, men så är knappast fallet. ''Smarta telefoner'' började folk i min ålder inte få förens vi var kanske 11-12 och ingen satt med mobilen innan dess, möjligtvis satt man och bytte ringsignaler ibland, inga sociala medier. Både jag (1998) och mitt yngsta syskon (2003) med våra jämnåriga har upplevt en relativt mobil- och internetfri barndom. Detta med iphones och instagram osv hör mer 2010-talet till. Men hur som helst så undrar jag om barnen i dagens förskolor och fritids använder sig lika mycket av olika skärmar som vuxna och tonåringar gör eller om de fortfarande mest gör detsamma som vi gjorde?

Skulle vara tacksam om någon med insyn i detta, kanske personal elr förälder, kunde svara :)

(vet inte om ordet ''förskola'' kanske bara betyder dagis men frågan gäller typ alla åldrar upp till kanske 10)

smellcaramell
2017-02-16 16:17

Förskola är typ samma sak som dagis förut, alltså för barn som är 1-6år(börjar förskoleklass det år de fyller 6). När jag jobbat på förskola har lekarna till största del bestått av det "klassiska" bygga lego, leka mamma, pappa, barn, klä ut sig, rita o.s.v. men Ipads finns med i miljön, vissa barn kanske har svårt att varva ner när de andra vilar i ett mörkt rum och lyssnar på lugn musik och får då varva ner med spel på en Ipad. De används även som inlärningshjälp då typ mindre barn kan använda appar med musik där de lär sig kroppsdelar (huvud, axlar, knä och tå) medan äldre barn kan lära sig stava enklare ord o.s.v. Men de är en minimal del av tiden på förskolan som Ipads används.

[krasnajaluna]
2017-02-16 16:27

Okej, blandade nog ihop förskola och förskoleklass. Det där med ipad på vilan hade nog jag behövt, klarade inte av den och personalen klarade inte av mig haha. Men tack för svaret, har fått lite av en illusion av att alla barnen sitter helt nersjunkna i något spel hela dagen men så är alltså inte fallet, kanske mer ju äldre de är i för sig, men de första åren är ju extra viktiga för fysisk aktivitet och utveckling.

2017-02-17 19:48

Jag är insatt i både förskolans och fritidshemmets verksamhet och nej, mobilerna har inte tagit över. 🙂

Det skulle man kunna tro med tanke på hur mycket barn (och vuxna) sitter med sina mobiler när de är hemma, men på fritidshem och förskolan leker barnen fortfarande "vanligt". Leken har ju förändrats på så sätt att det är andra hjältar, lekar och leksaker som är populära idag, men  barnen gör fortfarande samma saker som på din tid. Sedan kan det vara väldigt olika från förskola till förskola. En del har surfplattor och datorer och andra har knappast någon modern teknik. De förskolor som har surfplattor använder det som ett redskap till lärande och det är under kontrollerade former. Det är inte så att barnen sitter i flera timmar med det och gör vad de vill. Det finns en pedagogisk tanke bakom.

Jag var faktiskt på ett fritidshem i veckan och där hade de ingen surfplatta och mobiler fick barnen inte använda överhuvudtaget. De fick ligga i väskan.