Annons:
Etikettövrigt
Läst 956 ggr
Loris M
2017-02-19 18:10

En tredjedel betalar för pedagogiska måltider

Vi har diskuterat tidigare pedagogiska måltider och om de ska vara gratis för Pedagoger. Nu har tidningen Förskolan och Lärarnas tidning gjort en undersökning bland ca 15 000 Pedagoger som visar att var tredje pedagog måste betala för sin mat fast det betraktas som pedagogisk måltid och de äter tillsammans med barnen. 

http://lararnastidning.se/en-av-tre-forskollarare-maste-betala-for-pedagogisk-maltid/

Jag tycker att det är helt fel. Om Pedagoger ska betala för sin mat så borde de äta själva eller med andra kollegor i lugn och ro och inte tillsammans med barnen (vilket jag inte tycker är någon vidare bra idé). Det är inte så att Pedagoger pausar sitt arbete när de äter mad barnen. De måste hjälpa barn, samtala, ofta avbryta måltiden för att svara i telefon eller hjälpa någon på toaletten o.s.v. Att det ska vara så olika från kommun till kommun gör inte saken bättre. En del betalar ca 20 kr. en del nästan 60 kr. Helt orimligt tycker jag. 

Vad tycker ni?

Annons:
Niklas
2017-02-20 09:34
#1

Om det är frivilligt kan de betala, annars självklart inte. Då är det arbete.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
2017-02-21 07:19
#2

Vi har inget val när det kommer till att äta eller inte äta med barnen. Däremot får vi ta med egen mat och äta bland barnen (vissa daghem tillåter inte att man har egen mat in i barn gruppen). Vi betalar inte mycket för maten(minns inte exakt hur mycket) men den ofta av så dålig kvalité att vi väljer att ta med egen. Vi är då lika med mig och maken som jobbar för samma kommun men olika enheter här i Finland.

Upp till toppen
Annons: