Etiketthållbar-utveckling
2/21/17, 10:42 PM

Förskolebarn flyttade in på ett äldreboende

Något som var tänkt som en nödlösning blev en storsuccé.

"Planen var egentligen aldrig att ett gäng barn skulle flytta in på ett äldreboende. Men i danska Kloster uppstod situationen. Förskolorna hade platsbrist, och outnyttjad yta fanns i källaren på äldreboendet Holmohjemmet. /…/ Även om åldersgrupperna är separerade i huset ses de då och då. En äldre dement dam kan sitta och spela spel med en liten flicka från förskolan. Barnpedagogen Gitte Sig tror att det finns ett positivt gemensamt utbyte mellan grupperna.

– Det finns en ro hos de äldre, som smittar av sig på barnen. Jag kan märka att när de äldre kommer nära visar barnen en annan form av respekt, säger hon.

Enligt ursprungsplanen ska barnen flytta från äldreboendet till sommaren. Men efter att nödlösningen blivit en storsuccé kan pedagogerna tänka sig att bli kvar på boendet"

2/21/17, 10:53 PM

Här blir jag glad speciellt för de äldres skull. De uppskattar säkert att få umgås med barnen och att se liv och rörelse omkring sig.

Aleya
2/21/17, 10:55 PM

Låter som en bra kombination. Kanske skulle vara bra idé att göra på detta viset på fler ställen eller ha att barn och äldre träffas kanske några gånger i veckan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

2/21/17, 10:59 PM

#2 Ja, det låter som en bra idé. Jag vet att det finns förskolor som går och lussar för de äldre på äldreboenden. Men helt klart fler sådana möten och oftare skulle vara ännu bättre.

Aleya
2/21/17, 11:02 PM

#3 ja jag vet att vi lussade när vi gick i mellanstadiet. Och äldre kan lära oss så mycket. Så jag skulle se det som ett stort plus att barn får lära sig av äldre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tarantass
2/21/17, 11:27 PM

Det är väl sådant här som behövs när de naturliga sociala sammanhangen har brutits. Vore ju lätt att göra sig lustig över att det nu här och där börjar återupptäckas att barn och gamla mår bra av varandra.

#1: naturligtvis. Men om några börjar arbeta med det här så att det blir litet utbrett och permanent tror jag man kan komma att märka effekter på den uppväxande generationen också. Det är ju inte bara på iFokus den allmänna historielösheten leder till de mest hårresande felbedömningar i viktiga samhällsfrågor. Och bakom den rot- och kärlekslöshet. Till exempel.

Får verkligen hoppas det blir något av det här. Att det finns entusiaster på rätt ställen. Permanenta "spar"-tider är tyvärr gynnsammare för konservatism än för framåtsyftande reformer, det invanda blir ännu "tryggare" än vanligt då och det sprider sig också lätt en känsla av "vi har inte råd" även när man till och med kan få bättre råd på ett mer generöst sätt.

(Barn kan det bli svårt att använda som oavlönad arbetskraft så att man kan "spara in" på reguljär. Annars hade det varit en risk som hade behövt skärskådas, i denna epok av permanenta "spar"-beting.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.