Etikettvärdegrundsfrågor
2017-02-22 10:14

Tre ska bli noll - förskolebrevet

"Lågt räknat är det tre barn i varje klass som blir utsatta för sexuella övergrepp. Färska siffror säger nu att ett av fem barn utsätts i Sverige.

För att nå målet att antalet sexuellt utnyttjade barn ska bli noll finns Förskolebrevet och Förskolekartan. Det är ett färdigskrivet brev som vårdnadshavare kan skicka till sina förskolechefer, med en uppmaning om att samarbeta kring tio förebyggande riktlinjer och en integritetspolicy.

Alla Sveriges förskolor är markerade på kartan. De förskolor som väljer att implementera brevet i sin verksamhet markeras med en blå prick på Förskolekartan – och gör det  enklare för vårdnadshavare att se vilka förskolor som väljer att arbeta aktivt med Förskolebrevets riktlinjer.

Materialet har tagits fram i samverkan med kriminolog Maria Dufva, förskollärare och pedagogisk ledare Åsa Lindén Gretander, förskollärare Mia Lingåker, leg. psykolog Ulrika Gutgard samt Psykologer utan gränser."