Etiketterutbildningstudier
2017-04-14 09:57

Lärarstudenter fuskar mest

Det här var inte så bra. Vad tror ni? Vad beror det på att lärarstudenter fuskar så ofta?

"Stockholms universitet är det lärosätet som har flest lärarstudenter i landet. Men det är även där som studenter fuskar som allra mest, rapporterar Sveriges Radios P3 Nyheter. Studenterna som går kurser inom pedagogik, didaktik och barn- och ungdomsvetenskap stod för nästan hälften av fusket under 2016, 39 av 89 fall, enligt universitetets disciplinärenden.

Plagiat är den vanligaste typen av fusk. Straffet för fusk kan vara allt från en varning till avstängning i upp till 16 veckor. Prorektor Claes Hättestrand har ett par hypoteser om varför de blivande lärarna fuskar mest på universitetet.

/…/

– Om man plagierar kanske man ska överväga om man verkligen vill bli lärare. Framförallt bör man fundera över varför lärarstudenter är överrepresenterade i den här statistiken, säger Mimmi Rönnqvist, ordförande på LR Stud."

Chilinöt
2017-04-14 10:25

Åh vad tråkigt! Jag förstår inte riktigt hur eller vad de plagierar dock. Jag vet på mina examinationer måste vi ju arbeta med den litteraturen vi har fått. Jag ser inga utrymmen för plagiering.

2017-04-14 14:17

#1 Det finns massor med utrymme för plagiering. Den litteratur ni läser har någon annan redan läst och skrivit sammanfattningar och reflektioner om. Så det är inte så svårt, det är bara att Googla. Men alla examinationer kontrolleras mot plagiat av universitetet och även om studenterna vet om det så är det många som tror att ingen kommer att märka något. Jättedumt.

En del gör också så att de kopierar text från tidigare studenter som gjort samma uppgift. Dumt det också, för allt fastnar i dessa kontroller och visar jättetydligt vilka delar de plagierat, från vilken text o.s.v.

Niklas
2017-04-15 13:29

Är straffen tillräckligt hårda? Känner eleverna till straffen?

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

2017-04-15 16:16

#3 Ja, de känner till det och lärare i varje kurs är skyldiga att informera om det. Vet inte riktigt om jag tycker att straffen är hårda eller inte. En tre månaders avstängning kan ställa till det ordentligt. Jag hade en student som blev fälld för plagiat i juni och det gjorde att hen inte kunde börja läsa första kursen under höstterminen. Vilket i sin tur innebar att hen var tvungen att vänta ett år till kursen gick nästa gång. Ändå är det inte ovanligt med studenter som blir fällda fler gånger.

Niklas
2017-04-18 10:18

Att de blir fällda flera gånger tycker jag låter som om delar av straffen är för milda. Efter två gånger tycker jag att man har visat att man inte passar för den sortens studier. Man kan säga att de studerar på någon annans bekostnad.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

2017-04-18 17:39

#5 Ja, det är slöseri med andras tid och pengar (förutom deras egna). Jag blir dessutom arg och besviken att de vill fuska sig igenom en utbildning. När de kommer ut och börjar arbeta kommer de att behöva all utbildning och kunskap de får under utbildningen och mer därtill.

Det är inte ovanligt att många skippar alla moment som inte är obligatoriska. Då vill man inte lära sig utan bara skaffa sig en diplom.