Etikettyrkesprofession
4/18/17, 5:53 PM

Lönesatsningen som kan slå fel ut

Kommuner börjar bli desperata när det gäller att hitta legitimerade lärare/förskollärare och en del har valt att göra olika satsningar för att säkra att studenter kommer att välja att arbeta i deras kommun. Nedan diskuteras en sådan satsning av en student som läser vid högskolan Dalarna.

"Högskolan Dalarna, där jag studerar, gör nu en satsning där lärarstudenter hösten 2017 kan studera och jobba samtidigt med lön för både studier och arbete. Kanske är det ingen lön att skryta med, men likväl är det en lön, en betald utbildning och en satsning som inte tillgängliggörs de studenter som redan läser utbildningen, en utbildning som är svår att kombinera med arbete och där ytterst få av oss har haft möjligheten att slippa finansiera studietiden med dyra lån.

Utbildningen och anställningsformen som nu erbjuds väcker många frågor. Om det som nu bara är i testskede blir verklighet och kommer definiera lärarutbildningarna framöver, hur påverkas då framtiden? Förslaget innebär att dessa lärare, utan lån på hundratusentals kronor som de flesta av oss har idag, inte behöver kräva lika höga löner som oss andra, (löner som länge väntat på sin rättmätiga höjning), de har ju inte dyra lån att betala tillbaka. Jag ställer mig frågande till vem som sen blir mest attraktiv för en huvudman, jag som vill ha 2–3000 kr mer i månaden för att täcka min studiekostnad, eller läraren utan lån som kan kräva lägre lön? Eller är det så finurligt tänkt att alla generösa huvudmän kommer lönejustera detta för oss med lån? Lön och anställning innebär troligen också pension, något som studenter som lever på CSN inte får för studietiden, och ytterligare något som gör skillnad när vi når pensionsåldern."

Vad tycker ni om den här satsningen? Kan det slå fel ut? Kan det gynna vissa och missgynna andra? Är det bra att kombinera studier och arbete?

4/22/17, 6:37 AM

Jag har studerat på läroavtal som det heter här. Jobbade och studerade samtidigt och själva formen var jättesmidig. Jag hade aldrig tagit en examen utan att kunna ha en lön samtidigt. Nu gör maken samma sak och även där. Han hade förblivit obehörig vikarie om han inte fått lön samtidigt. (Vi är inte förskolelärare men behöriga att jobba inom förskolan) Det blir ju snedvridet eftersom alla inte kommer få erbjudanden om att studera via arbetsplatsen. Jag tvivlar på att det ens finns tillräckligt med platser för de som söker. Men kanske man lättare skulle få motiverad personal på det här sättet. Tänker på alla som skulle vilja studera men inte har råd, tex föräldrar.

4/22/17, 11:12 AM

#1 Vi har haft liknande satsningar i min kommun och då var det barnskötare som jobbat i många år som fick chansen att läsa på distans och jobba kvar på sin arbetsplats. De fick t.o.m. betalt för resor och litteratur. Det var en väldigt begränsad antal platser och de som ville gå utbildningen fick skriva och motivera och sedan blev det urval. På ett sätt är det väldigt orättvist, mot de som inte fick chansen och alla oss andra som läst till förskollärare och själva bekostat utbildningen.

Så jag kan mycket väl förstå studenterna som skrivit artikeln. Jag fick ta max lånet som jag fortfarande betalar av och tillsammans med studiebidrag blev det ändå så att man knappt klarade sig. Hade jag inte haft en man som jobbade hade vi aldrig kunna får det att gå ihop. Men om man bortser från den här egna orättvisan  och ser det i ett större perspektiv så är det så klart bra att duktiga barnskötare eller obehöriga lärare får chansen att läsa vidare inte minst p.g.a. den stora lärarbristen.