Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1018 ggr
Loris M
4/18/17, 5:53 PM

Lönesatsningen som kan slå fel ut

Kommuner börjar bli desperata när det gäller att hitta legitimerade lärare/förskollärare och en del har valt att göra olika satsningar för att säkra att studenter kommer att välja att arbeta i deras kommun. Nedan diskuteras en sådan satsning av en student som läser vid högskolan Dalarna. 

"Högskolan Dalarna, där jag studerar, gör nu en satsning där lärarstudenter hösten 2017 kan studera och jobba samtidigt med lön för både studier och arbete. Kanske är det ingen lön att skryta med, men likväl är det en lön, en betald utbildning och en satsning som inte tillgängliggörs de studenter som redan läser utbildningen, en utbildning som är svår att kombinera med arbete och där ytterst få av oss har haft möjligheten att slippa finansiera studietiden med dyra lån.

Utbildningen och anställningsformen som nu erbjuds väcker många frågor. Om det som nu bara är i testskede blir verklighet och kommer definiera lärarutbildningarna framöver, hur påverkas då framtiden? Förslaget innebär att dessa lärare, utan lån på hundratusentals kronor som de flesta av oss har idag, inte behöver kräva lika höga löner som oss andra, (löner som länge väntat på sin rättmätiga höjning), de har ju inte dyra lån att betala tillbaka. Jag ställer mig frågande till vem som sen blir mest attraktiv för en huvudman, jag som vill ha 2–3000 kr mer i månaden för att täcka min studiekostnad, eller läraren utan lån som kan kräva lägre lön? Eller är det så finurligt tänkt att alla generösa huvudmän kommer lönejustera detta för oss med lån? Lön och anställning innebär troligen också pension, något som studenter som lever på CSN inte får för studietiden, och ytterligare något som gör skillnad när vi når pensionsåldern."

http://skolvarlden.se/artiklar/lonesatsningen-ar-ett-han-aven-mot-oss-studenter