Etikettertipsinspiration
2017-06-02 11:03

Normkritiska barnböcker

Jag skulle behöva tips på barnböcker som är lite normkritiska för barn i åldern 1-6. Nu menar inte jag i relation till genus eller sexualitet, det vet jag att det finns en hel del böcker om. Utan mer om relationen mellan människa-djur-växter.

I de flesta böcker beskrivs djur som om de vore människor: De klär på sig, de går och handlar, de kan prata och ha kompisar o.s.v. Om det inte är så finns djuren i cirkus eller djurparker, vilket egentligen inte är deras naturliga miljön. Jag efterfrågar alltså böcker där djuren beskrivs i deras naturliga miljö och med deras egna och inte mänskliga egenskaper. Har ni några tips?

2017-06-02 13:00

Ibland finns det även en hierarkin när det gäller visa djur. En del är alltid elaka (vargen), en del gulliga (grisar), en del listiga o.s. v. Tipsa gärna om böcker där sådant perspektiv vänds. Som ex. i boken ”Tre små vargarna och den stora stygga grisen” av Eugene Trivizas.