Etikettövrigt
6/14/17, 10:00 PM

Se över rutiner på er förskola - fyraåring dog!

Vad har ni för rutiner när ett barn inte dyker upp på flera dagar och ni får inte tag i föräldrarna heller?

Kan vara bra att se över rutiner, vilket de gör just nu i England, efter att en fyraåring dött i höstas.

"När pojken hittades hade han varit död i nästan 48 timmar och låg med armarna runt sin döda och delvis förruttnade mamma, rapporterar The Guardian. Anledningen till pojkens död var närings- och vätskebrist, enligt obduktionsrapporten. Den 4-åriga pojken, som utöver sin unga ålder hade inlärningssvårigheter och autismspektrumtillstånd, kunde inte ta hand om sig själv efter sin mors död.

Personal vid förskolan där pojken gick blev oroliga och försökte kontakta modern flera gånger. De försökte också besöka lägenheten utan att lyckas komma in. Först efter att polis kontaktades av grannar som klagade på lukten kunde pojken hittas.

Händelsen uppmärksammas nu efter att coronern i fallet skrivit en rapport med förslag till Storbritanniens minister för barnfrågor, Edward Timpson. Coronern skriver i rapporten att förändringar som ser till att liknande saker inte händer igen bör implementeras snarast."

Herveaux
6/14/17, 10:07 PM

Så hemskt att något sånt här ska behöva hända för att man ska se över rutiner, lagar m.m. Eloge till personalen som gjorde vad dom kunde för att få tag i mamman.

Hoppas det här tragiska leder till nya förbättrade rutiner både där och här.

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

6/14/17, 10:26 PM

#1 Ja, det är tragiskt att någon ska behöva dö innan de ser över rutiner. I Sverige är det redan reglerat i både skolan och förskolan och lärare är skyldiga att göra en orosanmälan till socialtjänsten så fort de misstänker missförhållanden. Men sådant brukar ju lösas olika i olika kommuner. En del skolor vet jag ringer alltid till föräldrar om barnet inte dyker upp i skolan. Och det finns ganska bra rutiner och digitala system som gör att föräldrar får sms när elever inte är i skolan.

Men däremot i förskolan tror jag att det inte är lika strikt. Där är det mera vanligt att barnen och föräldrar inte dyker och inte heller ringer om de stannar hemma. Då är det lätt att tro att de tar sovmorgon eller hittar på annat. Och många kanske inte ringer upp och kollar heller.

Herveaux
6/14/17, 10:29 PM

#2 Tack för info! Visste inte alls hur det fungerade här, känns tryggt att höra att det är hyfsat bra kontroll iaf, sen kan ju alltid saker bli bättre.

// Harley
Sajtvärd Star Stable