Etikettspecialpedagogik
2017-06-14 22:13

"I morgon ska jag vara normal"

Jag har skrivit tidigare vid flera tillfällen att lärare generellt har dåliga kunskaper om hur de ska bemöta barn med NPF. Bl.a. gjorde Karolinska institutet en undersökning  för två år sedan som visade att bara 6% av lärarna tycker att de har tillräckliga kunskaper för att veta hur de ska bemöta dessa barn. Alarmerande låga siffror så klart.

I den här korta videon (ca 15 min.) får ni träffa flera ungdomar med autism, ADHD, asperger …. som berättar om sin skolgång och vad som fungerade och vad som inte fungerade. Alla har dåliga erfarenheter av skolan och de pratar om okunskap, oförståelse, orättvisor, men några av dem även om lärare som med enkla medel gjorde skillnad. Värt att lägga ner 15 min och se filmen.

Niklas
2017-06-15 11:39

Väldigt bra.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Chilinöt
2017-06-15 19:06

Jättebra video. Mycket tänkvärt. Känns oroväckande att det finns så många som har det så illa i skolan, men även skönt att höra att det finns de vuxna som vill förstå och hjälpa utifrån deras förmåga.