Etikettövrigt
2017-08-02 20:17

Mer skärmtid - emot forskningen?

Intressant  debattartikel angående nationella it-strategin för förskolan.

Är tidigt och mer alltid bättre?

"”Kanske är det som forskningen säger. Varje timme ett så litet barn sitter vid en skärm stjäl tid från deras utveckling och tiden fram till tre års ålder är en oåterkallelig period.” Stina Oscarsson ifrågasätter vad den nationella it-strategin för förskolan egentligen kommer att leda till."

"Svenska barnläkareföreningen var inte utsedd till remissinstans, men valde ändå att genom professor Hugo Lagercrantz skicka in ett sådant där de är starkt kritiska sett förslaget. Framför allt att ingen hänsyn tagits till forskning gällande hjärnans utveckling hos så små barn."

2017-08-02 23:17

Jag får läsa artikeln och återkomma! (är för trött nu för att kunna läsa och förstå 🤦‍♂️)

Men utan att ha läst så kan jag säga att vad jag vet så finns det inte så värst mycket forskning som visar på att det skulle vara negativt utan snarare tvärtom, att barnen utvecklar många olika förmågor. Sen kan man ju förstås diskutera hur länge yngre barn ska sitta vid skärmar och om 1-2 åringar överhuvudtaget borde använda digital teknik.

2017-08-03 07:45

#1 " Och i kommun efter kommun sluts nu avtal med företag som ”skänker” paddor till barn från 1,5 år och uppåt."

Det finns det stora kommersiella intressen här.

Som jag förstår det är kritiken främst angående de yngsta barnen, under 3 år.

Även Katarina Gospic har uttryckt farhågor. Det som är avgörande, säger hon, är skärmtiden. (Och förstås innehållet) Det har ju dock inte varit möjligt att följa barn under så lång tid, av uppenbara skäl.
Den sociala interaktionen, t.ex. kan bli lidande. För de yngsta barnen är samspelet med vuxna det som stimulerar språkutvecklingen.

I det här klippet tar hon upp lite om den forskning som finns:

(edit: Det finns också en liten tråd på Hjärnan, om jag får länka. 🙂)

2017-08-03 10:12

Oj, 72% av alla tvååringar använder surfplattor dagligen! Det är ganska höga siffror. Jag tror att det är viktigt att vara uppmärksam när det handlar om saker som är nya. Surfplattor är relativt nya om man tänker på forskningen och att det inte hunnits med speciellt många studier och hur barnen påverkas. Vet vi inte med säkerhet hur barnen påverkas så är det bäst att vara försiktig.

Men det är också avgörande som Katarina säger vad barnen gör när de använder skärmar och hur länge de sitter. Precis samma sak säger även pedagogisk forskning (och där finns det betydligt mer forskning än inom hjärnforskning). Att bara dela ut datorer eller surfplattor i skolan som många kommuner gjort leder inte nödvändigtvis till utveckling och likvärdighet om ingen visar och kontrollerar hur datorer används.

Ena annan aspekt är det här med övertro, att all teknik är bra. Vi har nästan blivit för okritiska när det gäller tekniken och det är farligt. Det är viktigt att prata om riskerna. Läste precis nu på morgonen om att robotar som skulle ingå i ett forskningsprojekt utvecklade ett eget språk där de när de skulle förhandla om något tog bort onödiga meningar och använde koder. Men problemet är att deras språk blev obegripligt för människor och även för forskarna som blev tvungna att avbryta projektet. Vad innebär det här för oss människor? Det måste vi kunna och våga diskutera.

Edit, Här var länken:

2017-08-03 10:17

#3 "Vad gäller barn under tre år så tycker jag att de gott kan klara sig utan skärmar. I början är det så viktigt med den social biten, med interaktion och ögonkontakt och mycket av det försvinner när de sitter med skärmar framför sig.

Ena annan aspekt är det här med övertro, att all teknik är bra. Vi har nästan blivit för okritiska när det gäller tekniken och det är farligt"

Instämmer. Att bara sätta in något så tidigt som möjligt leder inte nödvändigtvis till utveckling och gott resultat. Men måste se till hur hjärnan fungerar - också, samt vara sunt kritisk.