Annons:
Etiketterskolaförskoleklass
Läst 929 ggr
tlover
8/14/17, 5:56 PM

"Dags att korta sommarlovet"

Anna König Jerlmyr tycker att man ska korta ner sommarlovet och skapa 3 lite kortare terminer istället för två längre.

Sommarlovets längd hänger kvar sedan man ville ha barnen hemma på sommaren för att hjälpa till på gården (Även höstlovet har rötter i bondesamhället, förr kallades det "potatislov") och Anna tycker att man lämna bondesamhället och komma till nutiden.

Många andra länder tex England och Japan har 3 terminer och det funkar bra. Själv skulle nog 3 korta terminer funkat bättre för mig än 2 långa men det borde ändå finnas ett lov på 4-6 veckor på sommaren tycker jag för att det ska passa med föräldrarnas semester så att dom föräldrar som kan ta ut semester kan vara lediga med sina barn.
Den totala tiden i skolbänken ska, enligt mig inte heller öka utan antingen halvlånga lov mellan terminerna eller utökade kreativa aktiviteter, längre raster el kortare skoldagar.

Vad tycker du?

https://www.svt.se/opinion/anna-konig-jerlmyr-om-skolan

l'm back

Annons:
[Thiah]
8/14/17, 6:04 PM
#1

Jag skulle mycket hellre se det som 3 terminer med ett längre 4-6vs lov mellan två av terminerna och kortare lov mellan de andra.  

Här i finland är det 10v sommarlov och det finns inget sommar fritids. Så det blir snabbt problematiskt.

Magi-cat
8/16/17, 9:06 AM
#2

Moderaterna vill tydligen korta sommarlovet, men vid Lärarnas Riksförbund är man skeptiska: (i alla fall 2015)

"Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand reagerar så här på förslaget.

- Fler undervisningstimmar kräver fler lärare. Lärare som i nuläget inte finns. Politikerna måste lösa lärarbristen innan de föreslår åtgärder som istället ökar lärarbristen. Kvalitet måste gå före kvantitet, säger hon.

Hos Lärarnas Riksförbund är man också skeptiska till förslaget.

- Vi stödjer inte förslaget om kortat sommarlov. Det krävs mer än så för att lösa de problem som svensk skola har. Jag  välkomnar dock en förutsättningslös debatt där allt kan diskuteras, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

Personligen (jag är inte lärare) tror jag inte kortare sommarlov skulle lösa problem utan att skapa nya. Föräldrar har redan nu mycket att pussla ihop för att samordna sina semestrar med barnens aktiviteter och gemensamma projekt.
Många kommuner och föreningar anordnar också - gratis - aktiviteter (som teater, badresor, sommarkollo) för barnen under sommaren. Sådant vill vi förstås utveckla och se mer av. Allt behöver inte hänga just på skolan.
Sedan tror jag att barnen (ofta) utvecklas under sommaren. De behöver också fri tid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/20/17, 11:31 AM
#3

 #0 På henne låter det som att ett kortare sommarlov och tre terminer kommer att lösa alla skolans problem och på köpet lösa de socioekonomiska klyftor i samhället som finns. Riktigt så enkelt är det inte. 

Jag vet inte om det skulle vara bättre eller sämre men hennes argument håller inte. 

"De flesta föräldrar har inte mer än fem veckors semester och har svårt att pussla ihop livet denna tid. Familjer tvingas dela upp sig och kan inte ha sommarlov tillsammans. Att barnens lov är längre än semestern är särskilt svårt för ensamstående föräldrar. Inte alla har råd att åka på semester."

Det här är okunnigt skrivet. Varför skulle familjer behöva pussla ihop tiden när det finns välfungerande fritidsverksamhet hela sommaren? De behöver inte dela på sig utan kan tillbringa fem veckor tillsammans och sedan går barnen till fritids. Är de äldre (13 år och uppåt) klarar de sig själva.

Sen att kortare sommarlov skulle höja kunskaper är knappast troligt och i praktiken så som det ser ut just nu rent omöjligt. Fler undervisningstimmar kräver fler lärare och många skolor kämpar redan nu med att rekrytera lärare för det finns inga. Hennes nästa lösning på problemet är att bygga ut lärarutbildningar. Det gör man redan till bristningsgränsen men det hjälper inte att få fler lärare. För två år sedan beslutade regeringen just att bygga ut och på flera universitet ökade antalet med 50-100 platser. Det gjorde inte att fler sökte men att i princip alla som sökte kom in. Även de med dåliga kunskaper. De hjälper inte direkt att öka elevers kunskaper. Men det innebär också att det ställde till det för universitet som inte hade resurser att utbilda så många nya lärare. Även deras utbildning blev  sämre med färre lärarledda timmar. 

Så det är komplext. Sen får man ju också tänka på att många barn mår dåligt i skolan och blir mobbade. Deras lidande förlängs när de får kortare ledighet. 

"Integration och möjligheten att bygga sig en framtid börjar redan i skolan. En extra skoltermin skulle motverka segregationen och stimulera eleverna kunskapsmässigt."

Det här är bara löjligt! En extra termin kan omöjligt motverka segregationen p.g.a. det jag skriver ovan.

Magi-cat
8/20/17, 12:06 PM
#4

#3 Loris: "Det här är bara löjligt! En extra termin kan omöjligt motverka segregationen p.g.a. det jag skriver ovan."

Håller helt med!

Hen kan väl inte ens tro på det där själv?🤔

Om det ändå vore så enkelt, att man med en sådan åtgärd kunde rätta till detta…..Men just så enkelt är det inte.

Som du också skriver, så mår många barn dåligt i skolan. Vad skulle de tycka om att få ännu mer av samma sak? Då kan man förstås invända att "skolan måste bli bättre på att…" osv men det gäller ju oavsett antal terminer?!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/20/17, 12:13 PM
#5

#4 Ja och det här som hon skriver att barnen inte får en måltid, att det försvinner…. ska skolan lösa även dessa problem genom en extra termin? Misstänker vi att ett barn inte får mat hemma så är det en orosanmälan som gäller och då får socialtjänsten gå in och stödja. Superdåliga argument. Hon övertygar verkligen inte.

Magi-cat
8/20/17, 12:15 PM
#6

#5 🌺

Just det, som om skolan skulle kunna lösa alla problem…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tlover
8/20/17, 6:43 PM
#7

#3 Vi får då pussla som bara den då förskolan är stängd, vilket den är varje sommar. Så får även många andra (tex andra företagare, säsongsarbete tex odling, skogsarbete el turism, arbetslösa som lyckats få sommarlov, sjukskrivna osv)

Sen så framgår det inte om det bara förlängs eller om de befintliga terminerna helt enkelt kortas ner (dvs de totala timmarna inte ökar). Som jag tolkar det är det faktiskt det senare. Ett annat alternativ är ju att ha fler dagar men kortare dagar. Vilket är bevisat bäst för barnen och det skulle säkert vara bättre för lärarna också (mer tid på dagen åt administrativt arbete som tynger ner lärarkåren vilket förmodligen skulle ge mindre övertid.

l'm back

Loris M
8/21/17, 8:37 PM
#8

#7 Kortare dagar skulle jag absolut rösta på! I många andra europeiska länder, Finland t.ex. har de kortare dagar och ändå ligger de alltid på topp kunskapsmässigt. Så att effektivisera skoldagen skulle inte alls vara dumt. 

Nu handlar ju det här i.o.f.s. om skolan och inte förskolan men märkligt att ni har det så på ditt barns förskola. I min kommun stänger vi aldrig under sommaren. Vissa förskolor slår ihop under vissa veckor så man får vara beredd på att lämna barnet på annan förskola eller mötas av andra Pedagoger, men föräldrar ska alltid kunna lämna sina barn.

tlover
8/21/17, 9:49 PM
#9

#8 Tekniskt sett kan vi åka till förskolan i stan för att lämna men eftersom vi jobbar hemifrån till största del så skulle det innebära 18 mils pendling för oss vuxna och 9 för dottern. Dessutom 11-12h per dag i förskolan för dottern så det känns inte som ett alternativ.

Så den som har mest akuta saker att göra i sitt jobb får jobba och den andra får försöka jobba delar av dagen med dottern och delar bara ta hand om dottern.

Dessutom så är det ett måste att barnet under sommaren just ska ha minst 4 veckors sammanhängande ledighet. Jag förstår att barn också måste vara lediga men bara en sån sak som att få styra när på året man vill eller kunna dela upp den ledigheten skulle göra mycket. Bara en sån sak som tex 2 omgångar á 2 veckor skulle göra mycket. (nej vi har inte heller semester och har aldrig haft det så det går inte att komma med "men om vuxna får" man får ingenting)

l'm back

Loris M
8/22/17, 8:38 PM
#10

#9 Vilken knepig situation! Jag antar att jag är lite bortskämd som alltid bott i stan med närhet till det mesta, med många förskolor som ligger nära. När mina barn gick i förskolan hade jag inte behövt gå mer en två-ter hundra meter extra för att komma till förskolan som hade öppet under sommaren. Det är lite skillnad mot hur ni har det. 

Det där med att barnen måste ha 4 veckor tycker inte jag är okej, men jag kan tänka mig att de införde det för att säkra att barnen också ska få ledigt. En del föräldrar  fattar tyvärr inte (som tur är de väldigt få) att deras barn har längre dagar än de själva och att även barn måste få vara lediga. Jag har haft föräldrar som tyckte att barnet kan vara på förskolan när de har semester så barnen fick aldrig någon längre sammanhängande semester.

Upp till toppen
Annons: