Annons:
Etikettlek-lärande
Läst 1065 ggr
Loris M
8/18/17, 5:15 PM

Bör leken vara ett pedagogiskt verktyg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här med leken och hur fri den ska vara är en ständigt återkommande fråga med många åsikter. Hur ställer du dig i frågan? Ska leken vara fri från vuxen inblandning och styrning eller ska den användas som ett verktyg för att uppnå diverse mål och utveckla lärande? Eller ska den vara både och? Hur hittar man i sådana fall en balans mellan styrd och frilek? Och var går gränsen? Finns det lek på förskolan som är helt fri? 

FN understryker att barnen ska ha rätt till lek som ska lekas för sin egen skull och inte måste vara produktiv. Läroplanen understryker att leken ska brukas medvetet i pedagogiska syften. 

Video (ca 30 min. ) på temat

Annons:
Chilinöt
8/25/17, 9:28 AM
#1

Jag har känslan av att det är väldigt få aktiviteter i barnens vardag som inte är utvecklande på något sätt. Leker barnen med varandra så sker det ju mycket utbyte med erfarenheter. Problemlösning ser jag i många lekar. Matematik ingår i stort sett överallt. Så på de förskolor jag har varit på så har det varit mycket fri lek. Sen kan man ju bara försöka förstå och tolka vad som verkligen händer. Har svårt att tänka mig att fri lek = hjärndött. 
Sen tycker jag att man ska vara nyfiken som pedagog, men inte alldeles för mycket på, om man inte blir inbjuden i leken. Vara uppmärksam på att det inte sker någon sorts mobbning och att ingen blir skadad.

Upp till toppen
Annons: