Etikettarbetsmiljö
8/23/17, 8:58 PM

Var tionde sjukskriven

"Förskolepersonal är i Sverige det yrke med flest sjukskrivningar med 159 sjukfall hos Försäkringskassan per 1000 anställda. Detta kan jämföras med det nationella genomsnittet på 97. Bakom nästan var tredje sjukfall finns en psykiatriska diagnos, som stress och utmattning, och är därmed den vanligaste orsaken till sjukskrivning.

– Det här är superviktigt att jobba mot. Både för att föräldrar ska känna sig trygga som lämnar sina barn och för att alla som jobbar där ska må bra, förklarar Annika Eklund, huvudskyddsombud på Kommunal.

Annika Eklund ser antalet sjukskrivningar som ett stort problem och säger att mycket beror på hög stress.

– Dels är det stora barngrupper och dels har kraven ändrats mycket. Förskollärare får ta mycket mer administrativt ansvar idag, vilket innebär att all personal ofta inte finns på plats. I stället lämnas barnskötare med stora grupper."

[NeferNefer]
8/23/17, 9:03 PM

Fullständigt oacceptabelt! 😕

Chilinöt
8/25/17, 9:10 AM

Så himla tråkigt att det inte sker en förändring. Det känns som detta har varit aktuellt väldigt länge?