Etikettstyrdokument
2017-08-25 19:48

När ni leker med barnen, undervisar ni?

Den här frågan och andra frågor kopplade till begreppet undervisning, försöker två förskoleforskare från Stockholms universitet svara på. Föreläsningen hölls i juni i år under Förskolesummit.

"Riskerar leken att slukas upp när skollagen kräver att förskolan ska bedriva undervisning? Vad räknas som undervisning och vem får bedriva den? Ingrid Engdahl och Christian Eidevald, båda lärarutbildare och forskare, ger här sina tankar. Inspelat på Stockholms universitet den 15 juni 2017."

När ni trycker på länken kommer ni direkt till deras föreläsning, men titta längst under på sidan också där det finns flera andra intressanta föreläsningar som hölls under samma summit.

2017-08-25 19:57

Jag har sett ungefär hälften av föreläsningen och tycker att den är intressant. De problematiserar många av Skolverkets och Skolinspektionens skrivningar, men även skollagens formuleringar som ofta går att tolka på flera sätt vilket också försvårar för Pedagoger. Vad betyder exempelvis att det står i skollagen att det är förskollärare som ska bedriva undervisningen men att annan personal (som ex. barnskötare) får finnas. Vad innebär det att "få finnas"? Innebär det att dessa personer även får undervisa?

2017-08-25 20:05

De berättar också (ungefär vid 01:09) att de har bjudit in ett femtontal forskare (i januari i år) som är intresserade för dessa frågor för att diskutera hur de förhåller sig till begreppet undervisning. Det har bl.a. resulterat i att de för närvarande skriver en text "Omsorgsfull och lekfull utbildning och undervisning i förskolan" som är tänkt som ett stöd för Pedagoger och som troligen kommer ut någon gång under hösten.