Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Tips och inspiration

Tips på aktivitet till 2-åringar

2017-08-30 17:42 #0 av: Swadika

Hej, jag har i skolarbete att göra en aktivitet på mitt jobb. Det kan vara vad som helst vilket troligtvis är varför jag har fastnat. Det ska gå att göra en planering, dokumentation och utvärdering. 

Det ska passa 4-5 stycken barn som är ~2 år. 
Gärna något där barnen få göra väldigt mycket så det inte är så mycket "vuxenstyrt"
Det får gärna vara något med rörelse eller skapande.

Någon som har något tips? Skrattar

MVH Swadika
“Once you cared about a person, it was impossible to be logical about them anymore.”
- Stephenie Meyer

Anmäl
2017-09-01 10:08 #1 av: Loris M

Synd att du inte fått några tips än. Jag tittar bara in snabbt, måste iväg, men det första jag tänkte på är olika vattenexperiment. Ex. att låta barnen testa vad som sjunker och vad som flyter brukar vara uppskattat. Ha lite olika saker i olika material som metall, plats, papper... och låt de testa sig fram. Du kan börja med två saker kanske där det ena flyter och det andra sjunker ex. mynt och fjäder. Sedan får de testa. Sådant är också lätt att dokumentera, ta bilder och fånga ev. samtal. De klara sig själva med att testa sig fram men du kan stötta när du ser att de blir fundersamma eller upptäcker något. 

Skriver mer när jag får en stund över. Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-09-01 19:02 #2 av: Thiah

Fingerfärg tillsammans på ett stort papper?

Smakskola? Barnen får smaka på olika saker. Man kan ta hårda saker eller mjuka och känna olikheter.
Vi har tex cornflakes, banan, citron mm.. som barnen får känna på och slicka/äta på.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-10-01 17:54 #3 av: Swadika

Insåg att jag inte hade tackat för tipsen :) Nu blev det något helt annat som passar in i temat, men jag tar med mig tipsen till framtiden :D

MVH Swadika
“Once you cared about a person, it was impossible to be logical about them anymore.”
- Stephenie Meyer

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.