Etikettövrigt
Läst 2025 ggr
tlover
9/23/17, 9:23 AM

Nu öppnar förskolan som också är äldreomsorg

Nu öppnar en förskola i Umeå som också är ett äldreboende och måltidsservice.

Äldre mår ju bättre i närheten av barn och barn har numer allt mer sällan möjlighet att umgås med äldre.

Vad tror du, bra eller dåligt?

l'm back

Magi-cat
9/23/17, 9:25 AM

Det låter väldigt intressant, tycker jag. Allt beror förstås på hur det utformas.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
9/23/17, 9:48 AM

Mycket bra!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

9/23/17, 12:08 PM

Bra tycker jag. Det måste vara livskvalitetshöjande när det gäller de äldre. Barnen å andra sidan får träffa någon som inte är stressad och som har tid att sitta ner och läsa en saga eller samtala i lugn och ro. Det här med smittorisk kan förstås vara ett problem men det verkar som att de har tänkt på det.

Från länken som Aleya hänvisar till:

"På entréplanet finns ett torg med café och scen där barnen och de boende kan delta i gemensamma aktiviteter som vernissager, storsjung eller luciatåg. Förskolans ateljéer kan användas av både barnen och de äldre.

På gården finns ett växthus som alla ska kunna ta del av. Tanken är att barnen ska så och sköta växterna och när barnen har sommarlov ska de äldre vattna dem. Huset har även en vinterträdgård med möjlighet till odling vintertid.

Måltidsservice kommer att tillreda måltider till både samverkanshuset och för distribution till andra vård- och omsorgsboenden i kommunen. Produktionsköket har kapacitet för 1 100 måltider."

Magi-cat
9/24/17, 9:08 AM

Roligt med utvecklande nytänkande! Varför ska allting delas upp strikt efter ålder? Att dela aktiviteter och lokaler verkar både praktiskt och berikande.

När jag besökte en anhörig på ett äldreboende, märkte jag hur glada och upplivade de gamla blev när det kom barn dit!

Jag skulle tro att även barnen har nytta och glädje av äldre som har all tid i världen att t.ex. läsa sagor, klappa ramsor och göra fingerlekar.

Växthuset och trädgården, som det står om i länken, låter fantastiskt bra!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
9/25/17, 6:22 PM

Underbart. Vi har en dagis mormor som besöker oss en gång i veckan. Hon ör oerhört populär bland barnen :)