Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1049 ggr
Loris M
2017-09-27 20:27

Är du intresserad av fysik, kemi och biologi?

Läste igår i en artikel från Lärarförbundet att andel utbildade och behöriga förskollärare är på en rekordlåg nivå, att stora barngrupper och låg lärartäthet påverkar kvalitén negativt, att  det finns för lite tid för planering och utveckling och att det ofta prioriteras bort…..  samt en annan artikel där de beräknar att det kan saknas 60 000 lärare redan 2019, och precis när man tror att det inte kan bli värre, fick jag syn på denna platsannons. 

"Vi söker dig som tycker att matematik, kemi, fysik, teknik eller biologi är något av det roligaste som finns. Du vill dessutom att andra ska upptäcka tjusningen med dessa spännande ämnen och kan du väcka engagemanget hos ungdomar känner du dig extra nöjd.

Du kommer att undervisa i något eller några av ämnena matematik, kemi, fysik, teknik eller biologi i årskurs 7-9. Du kommer att ha stöd av legitimerade lärare så att du känner att du har förutsättningen för att göra ett bra jobb. Du är dessutom aktiv när det gäller planering och uppföljning av undervisningen. I nuläget finns det vakanser både på skolor i Växjö tätort och i Växjö ytterområde. KVALIFIKATIONER 

Vi söker dig som har ämneskunskaper i något eller några av ämnena matematik, kemi, biologi eller fysik på minst gymnsienivå med naturvetenskaplig/teknisk inriktning."

https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/annonser/7363786

Alltså du kan få jobba som ämneslärare och du behöver inte ha högre utbildning än gymnasium. (?!)Tjänsten kräver annars en lärarutbildning med 270 hp eller 4, 5 år. Det här gör ju inte direkt att lärarstatus höjs eller att elevers kunskaper höjs, eller att fler väljer att läsa till ämneslärare (eller lärare överhuvudtaget för varför utbilda sig om det går att få jobb ändå)😕

Annons:
Magi-cat
2017-09-27 20:39
#1

Det låter ju inte så bra, att kraven sänks så där. 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2017-09-27 20:54
#2

#0 Jag har 52 hp pedagogik och tillräckligt med matte/teknik etc. och kommer att läsa in resterande poäng i pedagogik får att ha behörighet för att undervisa på gymnasiet i matte och teknik.

Synd bara att jag inte bor nära Växjö. Då hade jag kanske sökt tjänsten.🙂

Eller så kanske jag fortsätter mitt nuvarande jobb som är betydligt bättre betalt.

Loris M
2017-09-27 21:17
#3

#2 Lönen är så klart en annan del av yrket som inte är att skryta med. Men det kan man ju förhandla om nu när det är så stor brist.

Upp till toppen
Annons: