Etiketterskolaförskoleklass
2017-10-14 11:23

Läxar upp elever på toaletten

Det här var en kul idé tycker jag. Tummen upp för alla roliga, kreativa och annorlunda lärare. 👍

"En dag när gymnasieläraren Amanda Gustafsson, 30, besökte en av elevernas toaletter på Gymnasieskolan Futurum i Stockholm fick hon syn på ett stort klotter på väggen: ”demons on the wal thell me who the bAdeSt bitch Are”

I stället för att sudda ut det bestämde hon sig för att testa något helt nytt. I sann läraranda skrev hon och satte upp små lappar där hon rättat klottret.

– När jag såg klottret kände jag: ”Oj, vad dåligt stavat det var här”. Men det går också att göra sådana saker lite roligare, så då beslöt jag mig för att skriva små lappar och rätta texten i stället, säger Amanda Gustafsson till Skolvärlden.

På lapparna anmärker hon på hur orden egentligen ska stavas och bland annat skriver hon:

”Apapap! Inte blanda stora och små bokstäver” Och baddest stavas med 2 D!”

Innan hon gick in på nästa lektion gjorde Amanda Gustafsson en liten film med rättstavningslapparna och la ut på Instagram, och det togs emot väl."

2017-10-14 11:26

Sedan tänker jag att det här indirekt förebygger mobbning. När elever vet att lärare engagerar sig även utanför klassrummet och har ögonen på dem så kanske det har effekt på hur de behandlar andra, vad de säger och gör.

Magi-cat
2017-10-14 11:48

Mycket bra! 🥵👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2017-10-16 17:07