Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2017-10-14 15:18

Låter ni barnen fotografera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni gör det så kommer denna forskning (troligen) inte som en överraskning för er. Här är det en forskare som låtit 3-åringar ta kort med kameran och kommit fram till att de intresserar sig för andra saker än vuxna när de fotograferar och att de använder kameran på ett annat sätt än vuxna.

"Studien om barn och fotografering går ut på att få veta mer om barnens perspektiv och hur de ser på världen. Treåringar har fått digitalkameror utan någon som helst instruktion om vad de ska göra med dem.

Studien visar att barn använder kameror på ett väldigt annorlunda sätt mot vad vuxna gör.

– De tränar sig på att se genom kameran och genom kamerans framing. Den lilla rutan gör att de upptäcker världen på ett sätt som jag i alla fall tror att de inte skulle gjort om de inte hade haft kameran, säger Lena O Magnusson, filosofie doktor vid Högskolan i Gävle."

Källa

Och här kommer ett kort reportage  med forskaren Lena O Magnusson där ni även får se barnens bilder. Något som forskaren kommit fram till är att hålen intresserar barnen speciellt mycket och det är något hon tänker följa upp och ta reda på varför. 🙂

Hon uppmanar Pedagoger att sluta fotografera barnen och låta barnen istället ta kort. Då får de se världen med deras ögon, menar hon.