Etiketterkvalitetsarbeteutvecklingsarbete
10/19/17, 8:01 PM

Granskning - teknik, matematik och naturvetenskap

Skolinspektionen har granskat 22 förskolor i 15 kommuner och tittat på hur Pedagoger utmanar barns lärande inom matematik, teknik och naturvetenskap. Majoriteten behöver utveckla sitt arbete med att integrera strävansmål.

"På många av de granskade förskolorna finns en osäkerhet bland personalen kring hur de ska arbeta med naturkunskap och teknik i undervisningen. En viktig framgångsfaktor för de förskolor som Skolinspektionen bedömer har ett väl fungerande arbete inom det granskade området är att förskolechefen skapar förutsättningar för personalens arbete, exempelvis genom ett väl utvecklat kvalitetsarbete och kompetensutveckling.

Skolinspektionens viktigaste iakttagelser

Matematik

Förskolornas arbete stannar ofta vid att låta barnen räkna, till exempel antal barn.  Barnen får sällan tillfälle att resonera och problematisera utifrån ett matematiskt innehåll. De får begränsade möjligheter att utveckla taluppfattning och förståelse för samband mellan olika matematiska begrepp.

Naturvetenskap

Förskolornas arbete är till stor del är inriktat mot området djur och natur. Andra områden, till exempel kemiska processer och fysikaliska fenomen, genomförs ofta i avgränsade experiment, utan koppling till de naturvetenskapliga fenomen som barnen möter i vardagen. Barnen får sällan samtala och ställa frågor om naturvetenskap, till exempel om naturens kretslopp och hur människa och natur påverkar varandra.

Teknik

Arbetet är till är stor del inriktat mot bygg och konstruktion. Personalen bidrar sällan med samtal och utmanande frågor som hjälper barnen att utveckla sin förmåga att bygga och konstruera. När det gäller teknik i vardagen och enkel teknik får barnen använda olika tekniska föremål, till exempel cyklar och vattenkranar men inte närmare utforska hur de fungerar."

Till Skolinspektionens hemsida!

6/4/18, 8:19 PM