Etiketterskolaförskoleklass
2017-10-19 20:45

Allt större klyftor mellan bra och dåliga skolor

Nästan var femte elev som gått ut högstadiet i år, har inte varit behöriga till gymnasiet. Bra skolor (resultatmässigt) har sedan slutet av 90-talet, blivit bättre och dåliga skolor har blivit sämre. En orsak tros vara ökad bostadssegregering och det fria skolvalet, som lett till att elever med svenska  som modersmål i allt större utsträckning går i andra skolor än elever med utländsk bakgrund.

En del kommuner har under de senaste åren försökt att lösa problemet genom att lägga ner "problemskolor" och fördela de eleverna på andra skolor i kommunen. Det kanske kan vara en lösning, men långsiktigt tror jag inte att det håller.

Ett av mina barn (och vi) står nu inför valet av högstadieskola och jag tycker att det märks även där, att föräldrar gör mer aktiva val nu än för 15-20 år sedan. Förut var det mera vanligt att fortsätta i skolan som ligger närmast bostaden, men idag är det inte alls självklart. Jag har pratat med flera föräldrar i mitt barns klass och alla är osäkra och oroliga att valet av skolan kan påverka den fortsatta utbildningen ganska mycket. Flera funderar på fristående skolor och har redan ansökt om plats.

2017-10-19 20:54

Hur tänker ni som har barn kring det här?  Jag vet inte alls hur jag ska tänka längre. Men tycker att utvecklingen är både sorglig och oroande. 😕

2017-10-19 20:59

Å andra sidan, en nedläggning kan rädda en massa ungdomar från kriminalitet och utanförskap. 😮Här skriver de om nedläggningen av Vivalla i Örebro.

"Vivalla är ett av 23 bostadsområden i Sverige som polisen klassar som särskilt utsatta. Områdena kännetecknas inte bara av kriminalitet och öppen droghandel utan även av låga skolresultat.

– Vi vet att det finns ett samband mellan låga skolresultat och kriminalitet eller drogmissbruk, säger Fredrik Malm som är kommunpolis i Örebro.

– Orsaken till att områdena blir särskilt prioriterade är en mängd olika faktorer och skolresultaten är en del av det. Så att lägga ned skolor kan vara en bra lösning för fler områden, säger Fredrik Malm.

Efter att Malmö kommun för några år sedan stängde Rosengårdsskolan har många fler elever klarat gymnasiebehörigheten. I Örebro är det för tidigt att utvärdera nedläggningen men många av de som tidigare tvivlade anser nu att den är bra."

2017-10-19 21:17

Här är en lista med skolor som lagts ned under de senaste åren i syfte att elever ska få bättre förutsättningar att lyckas i skolan:

2017-10-20 18:19

Lärare hylla nedläggningen av Vivallaskolan:

"– Det har absolut blivit bättre, och det var nog ingen annan som trodde något annat innan. Alla har varit positivt inställda till nerläggningen. På Vivalla har nästan alla elever invandrarbakgrund. I dag, på Gumaeliusskolan, har vi ungefär hälften barn med invandrarbakgrund skulle jag säga. Innan eleverna började förflyttas hit så var det nästan bara svenska elever här.

Per Ohlsson berättar att han hade mycket farhågor över hur det skulle gå med flytten. Men med facit i hand tycker han att det har blandat sig väldigt bra.

– Det är klart att det blir lite grupperingar, men det är inga konstigheter. Men det känns som att eleverna känner att de nu har samma chans att bli något, jämfört med om de hade stannat på Vivalla. De flesta eleverna blommar upp och känner att det är skönt att ha bytt skola, säger han.

Borde fler kommuner ta efter det som ni har gjort i Örebro?

– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort. Segregeringen som vi har haft i Vivalla är inte bra för någon, och jag att det är grunden till att det har varit mycket oroligheter i området också. Det har skapat en helt annan trygghet, säger Per Ohlsson."

Magi-cat
2017-10-22 08:56

Jag förstår att det är jättesvårt att välja och skulle inte vilja vara i den situationen själv…

Det är ju positivt om resultatet av nedläggningar är gott, även om man inte löser alla problem långsiktigt med det.

Lite problematiskt blir det om kommunen lägger ned väl fungerande skolor i ett populärt område i utkanten av en stor stad för att alla barn ska bussas in till en jätteskola i innerstaden. (=Inte så populärt.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen